Rocky Mountains

25 december 2022 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

24 december

Na 2 nachten op dit plekje is het tijd om verder te trekken. Het is een heel stuk de zelfde weg terug langs het meer richting Queenstown. Dat is absoluut geen straf, de bergen van de andere richting bekijken is zeker niet hetzelfde als de heenweg. Ik val in herhaling dat het zo mooi is onderweg. Bij Garlston halen we een take-away coffee die zo groot is dat we gelijk aan onze koffietax zijn voor vandaag. Dit dorpje ligt het meest landinwaarts van het Zuider eiland. We rijden vandaag naar Wanaka, een sigh-seeing stadje vanwege de bekende Wanaka tree die in het water staat. Wij vinden het vooral mooi omdat het een prachtig meer heeft waar je heerlijk kunt zitten en genieten van de bergen rondom. We doen eerst boodschappen voor kerst. Dit jaar geen uitgebreid menu. Voor de feestelijkheid kopen we een enorme reep chocola, een echte uitspatting:). Na de boodschappen rijden we langs het meer naar Lake Diamond. Hier gaan we een wandeling maken, de Rocky Mountains track. Wat een fantastische omgeving om te zijn. Groene bergen, watervallen, rotsen, en heeeel veeel trappen omhoog waar de wandeling begint. Het is klimmen en klauteren en steeds stilstaan om te kijken hoe mooi het is. Tijdens het wandelen is het best slipperig en glad dus beter naar de voetjes kijken tijdens het lopen. Na 1 1/2 uur bereiken we de top. Schitterend! Een 360 graden uitzicht. De hoogtevrees ging erg goed maar bovenop een bergtop uitgebreid zitten voelt voor mij niet heel erg comfortabel. Dus snel wat abrikozen naar binnen werken en weer verder. De kuiten voelen wel dat we geklommen hebben en nu de knieën uitdagen voor de afdaling. Met knikkende knietjes komen we na nog eens 1 1/2 uur weer bij de bus aan. Super voldaan!

Na getankt te hebben rijden we naar de camping in Wanaka. Ook weer zo goed geregeld, heerlijke douches, ruime keuken met kookgelegenheid, zelfs gekookt water uit de kraan. Het is prachtig weer vandaag, heerlijk genieten en buiten eten. Op internet heb ik een kerkje vlakbij de camping gevonden waar een kerstnachtdienst wordt gehouden: Carols by candellight. Dat klinkt veelbelovend. Tegen 23.00 uur (jaja, een latertje voor ons) lopen we erheen. Hartverwarmend worden we welkom geheten door pastor Ian. Als hij hoort dat er uit Nederland komen én ook nog eens Christenen blijken knijpt hij nog harder in mijn hand. Most welcome roept hij uit. Er wordt een kaarsje in onze handen geduwd voor later op de avond. Het is nog net geen traporgel waar op gespeeld wordt, de sfeer is heerlijk en puur. De mensen zijn relaxed en komen op slippers en in korte broek. Een wees welkom zoals je bent gevoel. Dat herkennen we :).

Ik vind het ontroerend en verbindend om de zo bekende kerstliederen als Joy to the world en Stille nacht te zingen aan de andere kant van de wereld. Aan het einde van de avond steekt iedereen de kaars aan door dit bij de gene naast je te doen als doorgeven van het Licht. Ondertussen houd ik mn fleece trui toch met 1 oog in de gaten voor het geval dat. Een Merry Christmas wordt door iedereen aan elkaar gewenst. En dan lopen we om 12 uur door de donkere straten van Wanaka terug naar de camping onder een duizelingwekkende sterrenhemel.

1. Peter:
    25 december 2022
    Leuk zeg. Ja meeste campings hier hebben een zip met kokend water, lekker makkelijk