Zuidelijker wordt het niet

22 december 2022 - Manapouri, Nieuw-Zeeland

22 december

Als we wakker worden komt de zon boven de bergen uit en kunnen we buiten ontbijten. Wat een heerlijk begin van de dag. Ons eerste doel is gas bijvullen en onze hoop is gevestigd op die ene vrouw die dat mag doen bij dat tankstation. Een kordate dame met een gouden kerstmuts op vertelt Peter dat het niet goed lukt vanwege iets. Peet maakt er een zielig verhaal van dat we op haar hebben gewacht en speciaal vroeg hiervoor kwamen. Oke, oke, ze doet haar best. Missie geslaagd.

We rijden de Highway naar het zuiden uit, stoppen nog in Queenstown. Prachtig gelegen aan alweer een enorm meer. Ik las dat dit ook wel het adrenaline dorp wordt genoemd vanwege allerlei activiteiten als bungeejumpen, para-gliden, helikopter vluchten hier aangeboden worden. Nou, wij zijn wat dat betreft maar saaie 50-ers dus we eten een broodje aan het strand en rijden dit dorp snel weer uit. De gemiddelde leeftijd ligt hier echt stukken lager. Het is ook vandaag weer een schitterende route tegen de berg aan geplakt en langs het immense meer. Aan het einde van het meer is een prachtige picknickplek waar we koffie zetten en genieten van het uitzicht. Peter loopt nog even stoer het water in wat zeker niet warmer is dan 10 graden. Het is hier in dit land zo goed geregeld met in elk dorp publieke schone toiletten. Ook vandaag stoppen we bij heel wat dorpjes om ze te gebruiken. Vandaag ook weer een dorpje nog kleiner dan Polsbroek met 5 damestoiletten op rij. Je vraagt je dan toch af of de mensen in het dorp misschien geen toilet in huis hebben :).

Het tweede en laatste doel wat we vandaag hebben is zorgen dat we in Manapouri aankomen. Het meest zuidelijke punt van onze reis. Daar heb ik vanmorgen een campinkje geboekt voor 2 nachten. Morgen gaan we vanuit daar een boottocht maken door de fjorden van Doubtful Sound. In het dorpje ervoor doen we nog wat boodschappen en de jongen achter de kassa is compleet in kerstsfeer. We zouden het bijna vergeten dat het bijna Kerstfeest is. Hij maakt een gezellig praatje alsof we de enige in de supermarkt zijn en is helemaal gelukkig voor ons als hij hoort dat we morgen naar de fjorden gaan. Dat geeft hoop dat het inderdaad een goede keus is.

Het is een leuke camping waar we aankomen, erg gemoedelijk, prachtig aan het begin van de fjorden waar we de boot terug zien komen van deze dagtocht. Er is een heuse keuken met alles wat je nodig hebt om te gebruiken. Alleen je eten hoef je zelf mee te nemen. Supergezellig koken vandaag, een Nederlands jong stel wat 2 1/2 maand reist en een Nederlands gezin wat zich zelfs uit Nederland heeft uitgeschreven om 10 maanden te kunnen reizen met hun kinderen. Dat mocht niet vanwege leerplicht en het kon wel als ze zich helemaal uitschreven. Interessante gesprekken zo op deze zuidelijke plek op de aardbol. Leuk om wat reiservaringen uit te wisselen.

We zijn vandaag ook nog eens bloedfanatiek door te tafeltennissen, we kunnen allebei niet tegen ons verlies dus dat is zweten. Na een lekkere douche zitten we nog heerlijk buiten. Morgen varen en daarna gaan we noordwaarts, op naar broerlief!

1. Peter:
    22 december 2022
    Mooie fotos ! Geniet van de fjorden.