Back to basic

17 juli 2024 - Vargsjön, Dalarna, Zweden

10 juli 2024

Gister zei de camping eigenaresse het al: ga maar niet op het mooiste plekje staan, want woensdag wordt een regendag en die plek is de meest drassige van allemaal. En zo geschiedde het.. wij blij dat we daar niet staan vandaag. We slapen belachelijk lang uit, gaan in de middag shoppen in Arjäng. Dat wil zeggen: boodschappen doen bij de Coop, slenteren door de enige winkelstraat met een paar winkeltjes die al dicht zijn of leeg staan l. Voor gezellige centra, stadjes of terrasjes moet je niet naar Zweden. Maar dat hadden we vorig jaar al ontdekt. De mensen zijn allervriendelijkste, dat dan weer wel. We eten een pizza bij de plaatselijke bistro. Grappig om de cultuurverschillen te zien. We kunnen met frisse moed de wedstrijd NL-ENG, helaas was het niet zo'n leuke afloop. "Het is maar een spelletje" spreek ik maar niet uit 😆

11 juli 2024

De zon schijnt, hoera. We rijden naar het natuurgebied Glaskogen over een gravelweg van 18 km. We schudden en rammelen lekker door elkaar. Het is nu al prachtig door de heuvels, rivieren en meren die we passeren. Ons mikpunt is het touristcenter. Zo verrassend, onderweg geen mens of auto te zien en hier is het vol met kampeerders, hikers en kanoërs. Met vol bedoel ik dan een stuk of 5 campers en autos. Alles is relatief. Na wat eindeloos getwijfel besluiten we te kanoën ipv te wandelen. Na de regen van gister zoemen de muggen vrolijk door de struiken. Dan liever op het water in een Canadese kano. We pakken de rugtas in en voor de zekerheid spuiten we ons onder de muggenspray. Als we het meer op peddelen zien we steeds meer meren en eilandjes. Wat een rust en wat een ruimte! Helemaal zen peddelen we rustig door. Je kan hier dagenlang wandelen en in hutjes overnachten die langs deze meren staan. 

Op een gegeven moment horen we om de bocht van een eiland een harde plons, een Duits gezang en gegil. Als we dichterbij peddelen zien we 2 blote dames het meer in plonzen en iets verderop een jongen die veilig onder (het steenkoude) water blijft. Ze genieten zo luidkeels, dat het over het hele meer schalt als we verder peddelen. "Ich fuhle das ich lebe" schettert de jongedame als ze in het meer springt. En wij horen het.

We picknicken nog op een eilandje en dan is het wel weer klaar. Het houten bankje van de kano ben ik aardig zat na 3 uur. We drinken nog koffie met een warme wafel bij het lokale cafe voordat we naar onze nieuwe camping gaan. Een plek diep in het bos, back to basic. Elk jaar blijven we ergens wat langer en dit jaar is dat hier. We worden alleraardigst welkom geheten. Peter hangt de hangmat op waar ik met mijn boek in verdwijn. Dat wordt  wennen aan het bijna geen bereik hebben. We slapen als roosjes in de stilte van het bos. 

12, 13, 14, 15 juli 2024

Een frisse duik in het meer, zo begint iedere dag hier. Superlekker, als je eenmaal door bent haha. Wat is deze plek goed voor ons hoofd. Wandelen, vissen, lezen en schrijven op de schommelbank bij het water, 's avonds bij het kampvuur mooie gesprekken voeren met de paar andere campinggasten ( er zijn maar 7 camperplekken). Zondagmiddag rijden we nog een rondje in de omgeving en bbq'en we op de lokale zwemplaats van een of ander gehucht. Zo leuk is dat aan Zweden, ieder dorp heeft een badeplats met picknickbanken, een wc, een vuurplaats en natuurlijk een meer om in te plonzen. De dagen vliegen voorbij. Mijn brein wordt helemaal creatief voor mijn onderneming van deze omgeving en rust. Zin om dit uit te werken als we weer thuis zijn.

Foto’s