Lopen, zwemmen, fietsen

6 augustus 2023 - Herfølge, Denemarken

3 augustus 2023

Vandaag verlaten we Noorwegen en rijden we weer Zweden in. Na een laatste duik in het meer rijden we voor ons doen aardig op tijd weg. We hebben het plan om naar Trollhattan te rijden. Een stadje aan het Gota- en Trollhattankanaal. Toeristische attractie zijn hier de sluizen met grote hoogteverschillen. Aan het begin van de reis stonden we aan de andere kant bij Forsvik Bruk. Van de paar contante kronen kopen we nog verse broodjes en drinken nog lekker koffie aan een Noors meertje in de zon. Op de grenset Zweden tappen we de watertank vol. Wat is het hier toch super geregeld voor campers. Een heerlijk mooi reisland, Noorwegen heeft ons hart gestolen.

We rijden verder door het typisch Zweedse landschap. De waarschuwingsborden voor overstekende elanden geloven we niet meer. Op een gegeven moment staat de plaats Arvika op de borden en dat herinnert Peter aan dat daar familie van familie is gaan wonen vanuit Nederland. We nemen de afslag en proberen het adres te traceren. We voelen ons net Derk Bolt. Peter haalt zelfs ergens de post uit de brievenbus om te kijken welk adres er op staat en of dat een beetje lijkt op wat we zoeken. Hij belt zelfs aan bij huizen om na te vragen. Lang verhaal kort: we ontmoeten de familie in Arvika en hebben een erg gezellige ontmoeting. Het is een prachtige omgeving waar deze mensen wonen. Tegen vier uur gaan we weer en route en hoe fantastisch dat we zomaar langs de weg in een open veld een heuse schitterende Eland zien lopen. Zo'n echte met een gewei zoals de opgezette variant in het Sami museum. We stoppen langs de weg, het is hier gelukkig niet druk en zijn diep onder de indruk. De Eland staat stil en kijkt ons aan voordat hij verder drentelt en de weg oversteekt. Wauw wauw wauw! Om een uur of 6 zijn we in Trollhattan en vinden een plekje voor de nacht bij de waterkracht centrale. Via allerlei trappen lopen we het centrum in en eten een heerlijke hamburger. Morgenochtend gaan we de sluizen bekijken door middel van een mooie wandeling langs de rotsen en het kanaal. Als we gaan slapen horen we de enorme turbines brommen in de rots.

4 augustus 2023

Rond een uur of 11 gaan we op pad. Vanaf de parkeerplaats waar we staan start een wandeling langs het water en langs mooie industriële gebouwen van de waterkrachtcentrales. Onderweg staan er allerlei informatieborden over de route, de sluizen en hoe het vroeger was. Interessant om te lezen en te weten hoe dit tot stand is gekomen. Niet alleen Nederland doet aan watermanagement. Als we na een prachtige route aankomen bij de indrukwekkende sluizen is er net een kolossaal vrachtschip in de eerste sluis. Het past op de centimeter. Je moet er wel tijd voor uittrekken als je deze route vaart. We hebben ruim een half uur gekeken en meegelopen langs het pad van sluis naar sluis voordat het schip verder ging richting de brug en wij weer onze route vervolgden naar de camper. We hebben aardig doorgelopen, het onweerde en de lucht zag er onheilspellend uit. Bij en in de camper had het al geregend, het dakraampje stond nog open. Gelukkig alleen maar beetje water.

We gaan nog wat kilometers maken om weer wat zuidelijker te komen. Om 5 uur zijn we bij Helmstad en vinden een plek aan de haven. Wat een troosteloze toestand. Hier gaan we niet slapen. 25 km verderop vinden we een betere plek, midden in de graanvelden staat er een hotel met spa en wellness en camperplekken. Wat een onverwachte verrassing in de middle of nowhere. Dat wordt lekker poedelen en badderen. Het is kleinschalig en we zijn met hooguit 6 mensen binnen. Een avondje stomen, zweten en zwemmen. Heerlijk ontspannen en fris ruikend naar chloor stappen we om 10 uur 's avonds weer de camper in. Het was een afwisselende leuke dag.

5 augustus 2023

We staan vlakbij de ferry naar Denemarken en komen vanmiddag langs Kopenhagen. De oversteek duurt maar 20 minuten dus al snel zijn we in Denemarken. In Kopenhagen zoeken we een plek waar de camper handig staat en we vanaf daar de stad in kunnen fietsen. We rijden bijna een cruiseschip op, maar dat is toch geen goed idee. We vinden een leuk plekje aan een strand waar een paar gezinnetjes van de zon genieten. Het is een heerlijk weer voor. Vanaf hier is het 1 km fietsen naar de route die we willen doen. Wat is Kopenhagen een leuke stad! Al na 1 km fiets ik bijna juichend door de straten van enthousiasme. Overal fietspaden, niet al te druk, zoveel leuke wijken waar we langs en door fietsen. De route is kriskras door de stad dus overal komen we op de heen en terug weg weer langs. Veel havens en dus veel bootjes en water op deze zomerse dag. We zitten een poosje langs het water lekker te kijken en te genieten. De beroemde gracht met gekleurde huizen bekijken we van de overkant. Dat deel kun je over de hoofden lopen. Tegen 6 uur zijn we weer terug bij de bus en zijn nog niet uitgekeken. Nog een keer terugkomen dus. Voor morgenochtend hebben we de ferry geboekt naar Duitsland dus nog een nacht hier blijven gaat helaas niet. We eten een ijsje en Peter laadt de fietsen weer op de bus. Nog een kleine 2 uur rijden dan zijn we vlakbij de ferry, dat scheelt morgenochtend weer vroeg opstaan. We rijden naar de overnachtingsplek waar we deze reis begonnen. Om half 9 zijn we daar en gaan we eerst avondeten, want dat hadden we nog niet gedaan. We genieten van een mooie gekleurde lucht als de zon ondergaat. Er staan aardig wat busjes vergeleken met 10 weken geleden. We slapen hier lekker, het is weer helemaal donker 's nachts. Het was een actieve en superleuke dag in Denemarken.