Fjorden hier fjorden daar

29 juli 2023 - Rekdal, Noorwegen

28 juli 2023

Wat een stilte en rust vannacht. We zijn gisteravond voor de kerk gaan staan en de begraafplaats, dus niet zo gek dat het zo stil was :). Tegen 10 uur vertrekken we naar de volgende ferry, die maar 10 minuten verderop is. Als we daar aankomen vaart hij precies weg. Dat wordt een uurtje wachten. Na 20 minuten komt hij toch al, dus wij weer snel de bus in en startklaar staan aangezien we helemaal vooraan in de rij staan. Net als Peter de handrem er afhaalt gaat de slagboom weer dicht en de oplader in het schip gestoken. Eerst de accu opladen anders komen we niet aan de overkant. Toch nog even langer wachten dan. Het is maar 10 minuten varen en we rijden richting Andalsnes. Het is de niet gangbare route en inderdaad is er maar weinig verkeer. Kunnen we weer heerlijk langzaam rijden en op het gemak om ons heen kijken. Na een klein uurtje stoppen we voor de lunch en staan we heerlijk aan het water bij een picknickplek achter de supermarkt. Wel zo handig om gelijk wat lekkers te halen, onze favoriete Noorse puddingbroodjes. Een soort donut, alleen is de binnenkant geen gat maar een puddingbolletje.

Het stuk wat we na de lunch rijden is zo adembenemend mooi, dat we om de 100 meter stoppen voor een foto. De bergen rijzen steil uit het water en zoveel watervallen. Dit is wel het Noorwegen dat we van de plaatjes weten. Bij Andalsnes stoppen we, het is klein en mega-toeristisch. Niet iets waar we willen blijven. We pauzeren even langs het water en zien een prachtige brede platte regenboog, het lijkt wel de lhbtq+vlag over de bergen heen. Vanaf hier kun je de Trollstigen rijden, een bekende route met haarspeldbochten en watervallen om bij een uitzicht te komen. Dan moet het wel goed helder weer zijn. Gezien de hoeveelheid wolken om de bergtoppen besluiten we 3 kwartier door te rijden naar een fjord net buiten de drukte en daar een plekje te zoeken. Eerst een paar tunnels van 6 en 4 km lang. Je verlegt wel je normen hier in Noorwegen. Bij een tunnel van 4 km denken we nu: o, maar 4 joh. Als ik bedenk dat dit bijna hetzelfde is van Schoonhoven naar Polsbroek is dat wel apart eigenlijk. Onder de grond door naar de Lidl bijvoorbeeld. Maar de tunnels zijn prima te doen. We komen aan bij een camperplek annex visserscentrum met een schitterend uitzicht. De zon schijnt en beneden bij het water is een klein haventje waar de huurbootjes liggen. Dat willen we morgen eens doen. We zien hier de Hurtigruten weer voorbij varen, zelfs 2x. Een mooi gezicht in de zon tegen de bergwand. Peter vangt nog een poon, we worden zowaar viskenners dankzij Google Lens en 's avonds stoken we een fikkie bij zonsondergang. Wat een leuke en mooie dag was het vandaag. We zitten tot laat bij het vuur,het is al half 12 als we ons bed opzoeken.

29 juli 2023

We hebben als roosjes geslapen na een hele avond buitenlucht en de stilte hier. We staan de "doorgaande" weg, alleen rijdt hier niemand. Slechts 1 auto hebben we voorbij horen komen. Er zijn wat appartementjes te huur hier die bezet zijn. We zien dus wel mensen alleen horen we ze niet. Om 10 uur hebben we afgesproken met de eigenaar. Hij begeleidt ons vanmorgen op de boot en heeft speciale hengels om te vissen in het fjord. Het is 240 meter diep. Alle mensen, wat een diepte. Het is fantastisch mooi weer, helemaal voor Noorse begrippen. Bijna windstil, blauwe lucht en rond de 20-22 graden. Peter mag zelf achter het stuur zitten en vol gas geven om een stuk het fjord door te varen. Wat is dat supergaaf, zo langs de bergen door het blauwe water, de warme zon op ons gezicht. Genieten in het kwadraat. We hengelen de diepte in, helaas geen vis gevangen. Wel krijgt Peter het voor elkaar om ergens aan vast te blijven haken en met geen mogelijkheid meer los te krijgen. We varen rondjes om de lijn los te krijgen maar niks helpt. De hengel zie ik zo enorm buigen dat ik verwacht dat hij knakt. Stiekum denk ik dat het een enorme grote vis aan de haak is, maar de mannen zijn overtuigd dat de haak aan een kabel van een krabbenfuik is gehaakt. Er zit niets anders op dan door te knippen en dat we nooit zullen weten wat het nu was. Het gaat op een gegeven moment waaien en wordt het wat frisser en drijven we steeds meer af. Ik ben wel klaar met het vissen en geniet lekker van de boottocht en op het water zijn. Het zijn heerlijke uurtjes. Wat smaakt de koffie dan extra lekker als we weer bij de camper zijn. De rest van de middag genieten we van de zon, het uitzicht en de rust en bootjes die weer terugkeren. Morgen trekken we weer verder Zuidwaarts.

1. Peter:
    30 juli 2023
    Gaaf verslag weer zeg. Bedankt. Als ik zo de fotos bekijk lijkt me dat schipper worden ook een volgende cariere optie kan zijn voor Peter.
    Eerst dacht ik visser is ook wel wat maar na dat lijntje afknip gedoe heb ik zo mn bedenkingen 👍