Luieren

27 juli 2023 - Stangvik, Noorwegen

23, 24, 25 juli 2023

We staan nog steeds op dezelfde plek in Otteroya. De zon is gaan schijnen en het is een fijne rustgevende plek om te zijn. We doen niet zoveel deze dagen. Vanmiddag zijn we een stukje de rots opgelopen, blijkt er een heel wandelpad te liggen naar de rotspunt. Het is een mooi paadje met schitterende uitzichten over de zee en de eilandjes. Er komen mensen uit de Oekraine aanrijden. Peter knoopt een praatje aan maar dat kan alleen via de Google Translate app aangezien ze geen Engels spreken. Ze pakken een heel erg klein tentje uit hun auto en we vragen ons af of dit een tentje voor hun tekkel is of dat ze er zelf in slapen. Het is net een speeltentje die we vroeger voor de kinderen hadden in de tuin. Vanavond nog maar eens kijken tegen bedtijd haha. Ze slapen er inderdaad zelf in zo blijkt de volgende morgen :).

We zien prachtige zonsondergangen wat de talloze eilandjes steeds weer in een ander licht zet. Het wordt nog steeds niet donker trouwens 's nachts, wel iets meer schemer.

26 juli 2023

Vandaag is het tijd om weer verder te gaan. We hebben zin om weer on the road te zijn. We zijn zelfs vroeg wakker en rijden al om 9 uur weg.  Wat is het mooi onderweg. Eerst rijden we het schiereiland af en dan komen we in Namsos. De grote stad voor deze dorpjes. Een winkelcentrum a la Alexandrium alleen dan een kleine versie ervan en een aantal grote supermarkten waar het lijkt alsof we de enige boodschappers zijn. De parkeerplaatsen zijn allemaal leeg. Nou ja, wel lekker rustig winkelen zo bij het omrekenen van alle boodschappen. Er zit geen logica in de volgorde van de producten, boodschappen doen is dus echt een uitje qua tijd. We rijden een schitterende route. Tegen 12 uur komen we bij een fjord waar we stoppen onder een hoge brug. Het is heerlijk zonnig weer en we gaan hier picknicken. Peter gooit zijn hengel uit en een Noors gezinnetje met 3 kleine kinderen klauteren nog sneller over de rotsen naar het water. Ze hebben kleine hengeltjes mee en vangen het ene visje na het andere. Hilarisch. De vader is druk met de hengel uitwerpen, kind draait het binnen met vis en vader pulkt de vis van de haak. De vissen springen hier gewoon omhoog. Wat een grappig gezicht. Dat zullen wel zalmen zijn. Na de koffie en het broodje rijden we deze mooie kustroute verder. We stoppen af en toe voor foto's, koffie of wat te eten. Om een uur of 4 staan we weer voor een ferry. We besluiten toch maar eerst een slaapplek te zoeken want met hongerige magen straks aan de overkant een plek zoeken wordt het niet gezelliger van. We vinden weer een plek bij een friluftsumrade. Een strandje, speelveldje en zwemwater in het fjord. Ook een haventje is er vlakbij. Dit is een beter plan. Lekker relaxen en eten in de zon en vanavond nog rondje lopen hier.

27 juli 2023

Vannacht om half 4 regende het een paar druppels en heb ik de stoelen binnen gezet. Het was mooi buiten, de bergen aan de overkant waren in mist gehuld. Bij het wegrijden ging de zon weer schijnen en zijn we met de ferry naar de overkant gegaan. Bij een schattig klein haventje drinken we koffie in de warme zonnestralen. Vervolgens rijden we een mooie route door de bergen en komen in een soort wintersportplaats waar je mooie wandelingen kunt maken. Ondertussen regent het en we hebben geen zin om door de plensbuien te lopen. We zoeken een plekje waar we heen willen voor de nacht en rijden daar lekker heen. Het is een friluftsumrade aan een haven, een voetbalveldje, speeltuin, duikplank om het fjord in te duiken en een schitterend kerkje. Er komt net een mevrouw aanlopen en we raken aan de praat. De kerk is helaas niet open, vertelt ze. Want er worden dingen gestolen uit kerkjes. Nou ja, wat raar. Zo in the middle of nowhere aan een doodlopende weg. We kletsen nog gezellig over Noorwegen en haar reisverhalen waarna we de camper parkeren en in de zon gaan zitten en wat over de rotsen struinen. Er is zelfs een overdekte bbq plaats. Heel wat jonge gezinnetjes spelen hier vanmiddag en rond een uur of 7 is alles vertrokken en hebben we het rijk alleen. Het is aardig hard gaan waaien dus we eten binnen met prachtig zicht over het fjord. Leuk om de bootjes te kijken die hier langs varen.