Zoveel moois

22 juli 2023

20 juli 2023

Gisteravond hebben we nog lang buiten gezeten. Het was zo'n mooi gezicht om de zon achter de berg zien te verdwijnen rond half 11. Vandaag gaan we weer een stukje rijden. Als ik afreken vertelt de campingeigenaar dat er gisteravond een stuk of 7 elanden zijn gespot vlak bij de visplek waar we gister zijn geweest. Dus onderweg naar de ferry rekken we onze nekken weer eens flink uit met speuren naar onze verborgen vrienden. Het is maar 8 km naar de ferry en als we aan komen rijden staat hij al klaar en kunnen we zo gelijk mee. We gaan vandaag naar bronnoysund. Daar doen we boodschappen en parkeren we de bus. De toeristische highlight daar vlakbij is Torghatten wat "de vierkante hoed" betekent. Het is een vierkant gat in de berg, een soort tunnel van 160 meter lang, 20 meter breed en 35 meter hoog. Er gaat over deze berg ook een legendarisch verhaal wat op internet overal beschreven staat. We gaan op de fiets naar de berg toe, ca 12-15 km en kijken daar of we naar boven lopen. Er ligt zelfs een fietspad voor een groot deel er naar toe. Het is prachtig weer en we trappen al snel het vissersdorpje uit naar het schiereiland waar de berg ligt. In de verte zien we de berg al oprijzen in de zee. We moeten een brug over die prachtig over het fjord gaat. Het is een mooi landschap om te fietsen. Een klein beetje heuvelachtig en prima te fietsen. De weg is niet druk, af en toe wat vakantieverkeer wat ook naar de berg of de camping daar rijdt. Op een gegeven moment parkeren we de fietsen en lopen een stukje richting berg met gat. In de verte zien we het vierkantje al en het blijkt dat aan deze kant via een lange soort sherpa trap naar boven kunt. Er is nog een ander pad via de andere kant wat erg steil is en je op die manier een rondje kunt lopen. We lopen de trappen op en als we af en toe omkijken is het adembenemend mooi met zoveel eilandjes liggend in de blauwe zee. De zon schijnt volop en dat maakt het nog extra mooi. Aan de andere kant van het gat in de berg zien we werkmannen druk in de weer met werkzaamheden aan de berg. Bijzonder om op deze hoogte te werken lijkt me.

Terugfietsend stoppen we even bij de camping voor een sanitaire stop en waterflessen bijvullen en gaat de mooie fietstocht weer terug naar bronnoysund. Ik vlieg bijna achterop Peter die ineens stopt want hij ziet een hert. Je hoopt op een Eland maar dit is ook mooi. Het is zo'n echt hert met een flink gewei. Hij staat lang stil en we staren elkaar flink in de ogen (het hert en wij) voordat het sierlijke dier zich omdraait en het bos ingaat. Terug over de brug vaart net de Hurtigruten onder de brug door, een mooi gezicht. Als we bij de bus terug zijn is het inmiddels al bijna 6 uur en rijden we naar een slaapplek. Inmiddels is de zon verdwenen en is het helemaal bewolkt geworden. We vinden een mooie plek bij een een soort vrijetijdsplek met picknickbanken en aan een strandje. We zijn niet de enige die deze plek gevonden hebben, er staan al heel wat campers. Er is nog een plekje tussen voor ons en als we staan rijdt de Noorse buurman na 5 minuten met gierende banden weg naar een plek vooraan achter bomen. Zijn we zo afschrikwekkend.... Peter loopt het pad langs de zee nog even af na het eten. Ik vind het wel welletjes na deze actieve dag. Voordat we naar bed gaan verdiepen we ons nog een poosje in de route voor de komende weken.

21 juli 2023

Het is nog steeds bewolkt als we opstaan en best fris. Vandaag maar niet zwemmen ook al staan we bij een zwemplek. Aan de andere kant van de berg is de ferry, nummer 6 van deze route over weg 17. We passen er net niet meer bij dus moeten we een half uurtje wachten. We hebben de koffie nog niet eens op als de volgende ferry aanmeert en we erop kunnen. We varen naar Holm en vanaf daar volgen we een alternatieve route voor het laatste stuk van deze Turistweg. We krijgen er geen spijt van, het is superrustig rijden, nog rustiger dan de nummer 17. Het is al ver voorbij lunchtijd en onze magen knorren. Tijd voor een stop. Het begint te miezeren tijdens de rest van de route. We dubben of we stoppen bij een leuk klein haventje, je mag daar staan voor een paar Noorse kronen. Helaas hebben we geen contanten en de betaalapp kan alleen als je Noors bent. Dan toch maar de ferry die onderdeel is van deze route. Die is net weg dus we moeten nog ruim een uur wachten. Peter gaat vissen en ik ga lekker lezen. Aan de overkant van de ferry ligt na 15 minuten rijden een mooie plek aan het fjord waar we gaan staan in Salsnes. We komen zelfs weer een rendier tegen die over een parkeerplaats rent. We staan ook vandaag weer bij een haventje. We hebben niet veel kilometers gereden, wel prachtig veel gezien en helaas geen vis gevangen. We lopen nog de pier op maar het gaat steeds harder regenen dus maar lekker naar binnen. Het is onderhand al na 7 uur dus tijd om te koken.

22 juli 2023

Alsof we de klok er op gelijk zetten vertrekken we weer rond dezelfde tijd, tussen 11 en half 12. We hebben nog even lekker van de douche gebruik gemaakt. Er is op deze plek 1 soort van badkamer met douche, wc, wasmachine, wastafel en wasdroger. Je kunt maar 1 iets tegelijk gebruiken anders schieten de stoppen eruit. Het is een luxe om zo warm te douchen. We rijden weg 769 verder en zijn er stil van. Wat een prachtig mooie weg. Smal, slingerend, dan weer door bos, dan weer langs een fjord over een brug of vlak langs het water. De weg loopt uiteindelijk dood aan het einde van het schiereiland dus we zijn benieuwd wat we uiteindelijk aantreffen. We zijn nog steeds stil als we rijden, zo genieten we van de mooie natuur. Halverwege is er zelfs een heuse Coop, nog groter dan onze dorpswinkel thuis, waar we nog brood halen. Wat een alleraardigste mensen hier. We kwamen voor een brood en lopen toch weer met handen vol naar de kassa. De cassiere moet lachen, shop with your eyes and not with your hungry feelings zegt ze. Daar heeft ze een punt want het is al lunchtijd inderdaad haha. We rijden nog 20 km verder tot aan het einde van de weg en nog steeds zien we mooie huizen, boerderijen en rotsachtige bergen. En dan bij de laatste bocht rijden we bijna de zee in en ligt er een campinkje. We kijken er rond en besluiten hier gewoon lekker te blijven. Het is een uur of 1. Vandaag een mooi ritje gehad. We parkeren de bus op een mooi plekje en slenteren wat rond. Het is een echte "visserscamping" zien we al snel. Op het strandje staan 3 aanrechtblokjes met kranen en waterslangen om de gevangen vissen schoon te maken. Bootjes in het water en bootjes die net aankomen varen. Een gemoedelijke bedoening. Het is allemaal wat meer profi dan wij met onze Zweedse hengel en blauwe emmer. Maar net zo leuk. Peter klautert de rotsen over om te vissen en ik kijk een poosje naar alle bedrijvigheid hier en ga pannekoeken bakken voor de lunch. Aan het einde van de middag komen er 2 Duitse echtparen terug van het vissen met bakken vol grote vissen. Ze zijn wel 3 uur lang bezig al die vissen te fileren en in doosjes te doen. Dat gaat allemaal in de vriezer mee naar Duitsland begrijpen we. Wij hebben weer makreel op het menu en terwijl we zitten te eten komt er een Zweeds stel aan met een emmer waar een enorme zeemeermin staart uitsteekt. Alle mensen, dat moet me daar een vis zijn. We gaan even kijken en ik vind die ogen van die vis bijna eng. De mensen zijn jaloers dat ze dit mirakel gevangen heeft en zij is verlegen van trots. Van de Duitse man krijgen we verse kabeljauw filet, wat aardig van hem. Morgen maar eens proberen. We maken nog een gezellig praatje met de Zwedenaren en klimmen dan nog even de rotsen op om naar de zon te kijken. Want hoera, die is weer gaan schijnen. Wat een mooi gezicht met al die eilandjes in de zee. En nu maar hopen dat we niet gaan dromen van grote starende vissen ogen.

1. Peter:
    23 juli 2023
    Leuk om weer effe bij te lezen en op de hoogte te blijven van de avonturen van onze pool reizigers. Als ik het zo lees kijken jullie onderhand scheel van de makreel en varen jullie meer dan rijden op de weg ? En nog steeds wordt het niet echt donker. Echt gaaf. Geniet ervan poolpolsbroeker makreel schippers 😘😘