Tropische taferelen

19 juli 2023 - Offersøy, Noorwegen

16 juli 2023

We zijn niet van de vroeg-op-pad gangers, het is al bijna half 12 als we de buurtjes gedag zeggen en vertrekken. Onderweg hebben we nog wat klusjes te doen. 15 km verderop is een douche waar we tegen betaling van wat kronen heerlijk van genieten. We vullen daar gelijk de watertank bij. Dan rijden we een half uurtje verder en laden onze gastank weer vol. Na nog een half uurtje kunnen we goedkoop tanken en onze grijswater tank legen en zijn we weer volledig op orde. Precies waar weg 17 start. Het breekt de reis ook gelijk een beetje. We stoppen al snel bij de eerste highlight, Saltstraumen. Onder een enorme brug zijn er draaikolken te zien. "Als het getij keert en het water tussen de fjorden tegen elkaar in stroomt, ontstaan er spectaculaire draaikolken in Saltstraumen." Het effect van de maanstand kan het fenomeen zelfs versterken. We lopen er een rondje en zien inderdaad de draaikolken. Als we over de brug rijden zien we het nog beter van bovenaf. Een mooi gezicht zo tussen de bergen. We rijden nog een poosje de prachtige kustweg. We kunnen voor dit stuk inderdaad alleen maar beamen dat het schitterend is. Zelfs nu met bewolking en af en toe regen. Er zijn aardig wat tunnels op de complete route en in totaal 6 ferry-overtochten. Vandaag hebben we vooral tunnels variërend van 200 meter tot 7,5 km. Tegen 5 uur stoppen we bij een strandje. Wauw, het is dat de zon niet schijnt maar het ziet er tropisch uit. We blijven hier overnachten. Na 11 uur rijdt er toch niemand over deze weg en we hebben een schitterend uitzicht. We eten een lekker maaltje en als het steeds harder gaat regenen en zowaar wat minder licht is kunnen eindelijk de kaarsjes weer eens op tafel.

17 juli 2023

Het heeft flink geregend vannacht en als we opstaan schijnt de zon weer volop. Hetzelfde uitzicht is dan nog groener en helderder water. De Hurtigruten vaart voorbij en laat de scheepshoorn toeteren, het galmt door de bergen. Terwijl ik de koffie opgiet zie ik me in gedachten al buiten zitten in de zon en genieten van de zee. Dan stoot ik met het keteltje per ongeluk tegen de koffiefilter aan die vol met water zit. Neeeee, daar gaat de hele stroom koffiedrap over het fornuis en tegen het raam. Het is een grote drabberige bende. Ik weet niet waar ik moet beginnen met opruimen. Dat wordt niet stoeltje zitten in de zon haha. Als alles weer schoon is (lang leve de keukenrol) genieten we van een vers bakkie in de zon aan het prachtige fjord. Ik heb wel zin om te zwemmen in dat turquoise water. Boven de bergen komen de donkere wolken weer tevoorschijn dus als we willen zwemmen moet het nu. Het ziet er zo tropisch uit alleen de temperatuur van het water is verre van tropisch. Je moet ook echt snel door anders zijn je benen al onderkoeld voordat je gezwommen hebt. Het is koud maar zo ontzettend lekker om onder te dompelen en de tinteling op je huid te voelen. Je voelt weer dat je leeft. De eerste druppels beginnen te vallen, zijn wij even precies op tijd.

We verlaten deze prachtige plek en doen 5 km verder weer wat boodschappen voor de komende dagen. Het is onderhand al middag als we de route vervolgen. Langs gletsjer Engenbreen die elk jaar 28 meter korter wordt. Je kunt er heen varen en dan op de gletsjer wandelen met een gids. Wij maken fotos vanaf de kant en varen met de ferry naar het volgende fjord. En na een kort stukje rijden is er alweer een volgende ferry die een uur duurt. Het is passen en meten met al die campers. De jongen die ons onze plek wijst bij het parkeren checkt of de deur open kan naast het hekje waar we staan. De Noorse jongen brabbelt wat in het Noors en wijst naar het hek. Peter doet de deur open en zegt in zijn eigen Noors/Engels: purfuct! Gierend van de lach lopen we de trap op naar het dek en de stoelen. Het waait stevig en ik blijf lekker binnen uit het raam kijken. Peter staat op het dek in de wind te leunen. We passeren de poolcirkel weer tijdens deze tocht. Dat zal de laatste keer zijn waarschijnlijk. De zon gaat weer kort onder. Het wordt nog steeds niet donker omdat de zon maar 2 uurtjes onder is. De kustroute blijft prachtig om te rijden. We gaan op zoek naar een plek voor de nacht maar of het is te vol met andere campers of we staan vol in de wind, we kunnen het niet echt vinden vandaag. Tunnel in en tunnel uit, uiteindelijk komen we terecht bij een doodlopende weg met een parkeerplaats vlak bij de volgende ferry bij Nesna. Vanavond een laat diner, wel weer aan zee.

18 juli 2023

Tjonge, wat was het hier stil vannacht. Er woont niemand en het was doodlopend dus geen verkeer of mensen hier. Het weer is opgeknapt en we rijden in 10 minuutjes naar de haven waar we ontbijten terwijl we de camper in de rij voor de ferry zetten. Het duurt nog een uurtje voordat hij komt. Het is altijd leuk in een haven en in de wachtrij voor de ferry. Een hoop te zien en terwijl we ons bakje yoghurt opeten aan de kade zien we een prachtige platte regenboog tegen de berg aan. Een soort regenboogstreep.

Het is een korte overtocht van 25 minuten van Nesna naar Levang. Daarna was het weer andersl landschap en weer zo prachtig. Dit eiland Alsta wordt ook wel elandeneiland genoemd, dus we hebben hooggespannen verwachtingen of we de beesten spotten. Op dit eiland is ook de bergketen de zeven zussen met 3x raden: 7 bergtoppen die allemaal beklommen kunnen worden. Eerst maar eens verder richting lunchplek. Die vinden we onder de Helgalandsbrug. Deze brug heeft in 2010 de titel "de mooiste brig van Noorwegen" gekregen. Nu is het inderdaad prachtig als je aan komt rijden en de brug ziet. Onder de brug is het ook een mooi gezicht op de zeven zussen en het dorp Sandnessjoen. Peter gooit nog een hengeltje uit zonder resultaat en dan rijden we weer verder. Het is half 3 en we hebben zin om te stoppen. Dat doen we op dit eiland bij een camping wat zowaar gerund wordt door een Nederlands echtpaar. Het ligt werkelijk prachtig aan het fjord. We hebben een schitterend plekje voor deze nacht. Het heeft een klein haventje en op het havenhoofd kun je op de rotsen staan en vissen. Het is droog, de bergtoppen zijn nog niet volledig zichtbaar door de wolken en ook hier is het water weer van tropisch gehalte qua kleur. Een groot getijden verschil. Met eb kunnen we zowat oversteken. Ik bak eerst pannenkoeken want we hebben weer eens trek.

Peter gaat vissen vanaf de rotsen en ik zit er gezellig bij op een rotsblok uit de wind. Er staat een Noorse visser een paar meter verderop en die vangt een makreel. Peter kijkt de kunst af hoe deze man de vis van zijn hengel haalt en doodtikt op zijn kop met een houten stok. Gelukkig dat Peet goed gekeken heeft want 3 tellen later mompelt hij: help, ik heb beet en hij kijkt er benauwd bij. Hij hengelt de spartelende vis naar boven en ik ren naar de camper om een emmer te halen. Het is een echte verse makreel. Helaas hebben wij geen houten stokje maar wel een stevig zakmes om te tikken (Peter dan). Het blijft vandaag bij deze ene vis en er is hier zelfs een huisje waar je je vis kunt schoonmaken. Peter vraagt aan de vissers hoe je dat het beste doet en als hij terugkomt is de vis klaar om op de bbq te leggen. Hij smaakt lekker zacht, veel beter dan die uit de winkel. We neuriën ondertussen onze eigen variant van een bekend liedje: vanmorgen zwom ze nog....

19 juli 2023

Als we wakker worden is de lucht weer schoongeveegd en zien we de bergtoppen aan de overkant helemaal. Wat een rust hier. We blijven vandaag hier en maken er een relaxt dagje van. 10 minuten verderop is een steiger met ponton in het fjord waar je kunt vissen zonder last te hebben van het getijdeverschil. Ik neem mijn boek mee en ga gezellig mee. Het is zulk lekker weer. Het is een klein paradijsje waar we belanden. Ik laat mijn boek in de tas en zit heerlijk te genieten van het uitzicht op de bergen, het fjord en het water. Peter heeft onmiddellijk beet en ja hoor, weer een makreel. We hebben het gewoon druk want binnen een half uur tijd heeft hij 3 vissen gevangen. Gaaf, we hoeven geen boodschappen te doen voor het avondeten. De 4e vis aan de haak maakt er een zooitje van en zwemt onder stenen en zeewier door zodat het vast komt te zitten en de vis zelf weer doorzwemt. Halverwege de middag zijn we weer terug en lezen we lekker uit de wind en in de zon ons boek. Wat een fijne dag! Ik doe nog een klein handwasje, het waait zo droog met dit weer. Als de wind iets minder wordt gaat de bbq weer aan en eten we heerlijk in de zon. Wat bijzonder toch dat we dit allemaal meemaken. Dankbaar!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl