Terug naar Noorwegen

15 juli 2023 - Storjord, Noorwegen

13 juli 2023

Ook vanmorgen begonnen we de dag met een duik in het meer. Het water is spiegelglad. Prachtig om hier te zwemmen. Op het gemakje pakken we de boel weer in en zet Peter de fietsen op de camper. Hij heeft gisteravond nog een heus gewei gevonden met een heel schedel er nog aan vast. Dat reist nu mee tussen de fietsen. Het was heerlijk om hier een paar dagen te staan. Volgens een echtpaar wat we hier spraken is het in de winter nog mooier hier. Dan kun je met sneeuwscooters over de meren scheuren en door alle besneeuwde paadjes. We geloven dat helemaal, maar hebben nog niet de behoefte om met -30 hier naar toe te gaan. We rijden de poolcirkel weer over. Dit keer geen circus eromheen, alleen wel minder lang zon nu rond middernacht. Na een uurtje stoppen we bij een wildstromende rivier en parkeren de bus aan het water. Tijd voor de vuurdoop van de hengel. Het waait nogal hard en op een nu of andere manier is Peet de dobber al verloren voordat hij het water heeft geraakt. Dat balen. En in deze rivier is het ook zo foetsie verdwenen. Na een uurtje rijden we weer verder. We komen weer bij de stad Arvidsjaur, waar we 4 weken geleden de houten huisjes hebben bewonderd. Nu tanken we er en eten een boterhammetje. Vanaf hier rijden we de Zilverweg terug naar Noorwegen. Over deze route gingen vroeger de Sami met al hun zilver uit de mijnen. Door de bergen en over de meren met sledes. Nu is er een mooie weg langs heel veel meren inderdaad en het schijnt een route met grote kans op elanden te zijn. We zitten er klaar voor! We komen wel heel veel rendieren tegen maar helaas geen Eland. Bij Arjeplog vinden we het genoeg voor vandaag en zoeken een plek voor de nacht. We rijden een gravelpad in van een paar km. Gelijk in niemandsland als je hier rijdt.  Na 2,5 km komen we bij een plek aan het meer, met picknickbank, vuurplaats en zelfs een droogtoilet en een schuilhutje. Het ziet er idyllisch uit en vooral heel erg Zweeds. Meer Zweeds is niet te krijgen zeg maar. Denk je de enige te zijn die deze plek vindt, maar nee hoor. Er staat een Belgische vader met dochter met hun auto met daktent. Blijkt ze hetzelfde als mij te heten. Hoe grappig is dat. We hebben een erg gezellige avond met zijn vieren bij de vuurplaats. Peter doet een nieuwe poging om te vissen en dit keer binnen 10 minuten een vis aan de haak. Help, hoe haal je die er af haha. Als de vis uiteindelijk los is hebben we geen idee wat voor vis het is en of je die kunt eten. Dusaar teruggooien in het meer. Blijft de vis haken achter een rots en kan hij niet wegzwemmen. Het heeft wat vis in de aarde voordat hij weer veilig terug is. Later blijkt dat het een baars was wat erg lekker schijnt te zijn haha. Natuurlijk zijn de muggen van de partij dus we stoken (en roken) flink hout zodat we er minder last van hebben. Wat een leuke ontmoeting zo in de middle of nowhere. Na middernacht zitten we in de camper nog een poosje naar buiten te kijken of er nog een Eland tevoorschijn komt. De poep ligt namelijk voor de deur, dus ze zijn hier wel in de buurt. Helaas, ze laten zich niet zien vandaag.

14 juli 2023

Helaas vonden de muggen het erg leuk bij ons, er waren er wel 20 vannacht binnengesmokkeld op een of andere manier. Al vroeg zijn we wakker en klaar met deze muggenplek. We zwaaien mijn naamgenootje, vader en hond gedag en speuren weer vrolijk verder naar elanden. Als we wegrijden zien we een bordje dat vissen verboden is zonder vergunning bij dit meer..oeps. Bij Jäkkvikk slaan we goedkope boodschappen in voordat we de grens weer overgaan naar Noorwegen en verbrassen we onze laatste Zweedse contante kronen. Even later passeren we een prachtig gelegen parkeerplaats waar we wandelbordjes zien staan. Zullen we..? We stoppen en trekken de wandelschoenen aan om hier even lekker de benen te strekken. Het is zo mooi, ongerept met het meer, besneeuwde bergen en een kronkelend pad waar we lopen. We wandelen 2 uurtjes en rijden daarna Noorwegen weer in, dat is hier een kwartiertje vandaan. Vlak over de grens ligt Storjord, in het Junkerdal. Ook alweer zo'n mooie plek. We vinden een parkeerplaats aan een rivier met picknickbanken en vuurplaatsen. Het is schitterend met een  hangbrug over de rivier en in de verte een waterval en besneeuwde bergtoppen. Een mooie plek voor een bbq.en een vuurtje vanavond. Als het vlees ligt te pruttelen gaat het net een beetje miezeren, maar onder de bomen merken we dat niet eens. S avonds bij het vuur is het heerlijk, Peter heeft het bos weer afgestroopt op hout en takken. We zien al mooie wandelroutes hiervandaan. Dat wordt leuk morgen. Om een uur of half 10 komen de muggen weer tevoorschijn en gaan wij lekker de camper in.

15 juli 2023

Heerlijk geslapen zonder muggen. We ontbijten uitgebreid zodat we een stevige ondergrond hebben voor de wandeling. De zon is er niet maar de bewolking is niet zo laag dus we zien nog genoeg moois onderweg. We lopen naar de waterval in een klein halfuurtje. Ik vind watervallen zo fascinerend, de eeuwige waterstroom en het geweld waarmee het naar beneden stort. Indrukwekkend. De route gaat omhoog naast de waterval. Het is klimmen en klauteren over de wortels en de omgevallen bomen. Een erg leuk pad, alleen behoorlijk steil. Als een stel hijgende herten bestijgen we de berg. Het is ontzettend mooi hier op de grens met Zweden. Het uitzicht bovenaan geeft veel voldoening en langs een makkelijk grindpad gaat het weer aan de andere kant naar beneden in iets minder steile vorm. De rest van de middag relaxen we bij de camper, halen we een ijsje bij het turistcenter even verderop. De zon is flink gaan schijnen dus we zitten heerlijk bij de rivier. Als we terugkomen van het ijsje halen staan Nederlandse mensen naast ons die een paar weken eerder op Senja ook naast ons stonden. Wat grappig, we kletsen gezellig bij over alle belevenissen. Dit maakt reizen zo leuk met alle ontmoetingen. Vanaf morgen gaan we de toeristische route rijden richting het zuiden over weg 17. We hebben er veel mensen over gehoord dus nu maar met eigen ogen zien.

1. Peter:
    16 juli 2023
    Leuk Lies, ongelofelijk dat je in zo'n groot land (of landen) steeds dezelfde mensen tegenkomt.