Uitstapje naar Zweden

12 juli 2023 - Jokkmokk, Zweden

9 juli 2023

Om kwart voor 7 horen we het geronk van de Hurtigruten al. We drinken nog snel ons eerste bakkie leeg, want zonder koffie de deur uit gebeurt niet in huize Peli. Het is koud, 10 graden en het miezert. We lopen naar de kade waar het schip aanlegt en kunnen daar overdekt staan. Wat een verschil met de terminal van de Holland-Amerika lijn. Dit is echt zo leuk om te zien. Het schip blijft maar een half uur liggen, paar mensen stappen uit of in, goederen worden gelost en dan vertrekt hij alweer. In de tussentijd is het andere cruiseschip het fjord al ingevaren en voor deze staan al heel wat passagiers verwachtingsvol klaar. Deze mensen zullen waarschijnlijk om de Noordkaap heen varen en zelfs nog verder naar Kirkenes gaan, bij de Russische grens. Het was een leukd belevenis zo op deze vroege zondagmorgen. Terug bij de camper zijn we snel klaar voor vertrek en rijden we richting de zon in Zweden! We maken een uitstapje door de Zweedse wildernis. Mikpunt is Abisko, een nationaal park wat mooi is om te wandelen. Na een uurtje rijden komen we bij Evens en dit tankstation heeft douches waar we voor een paar kronen gebruik van maken. Het is een compete badkamer met een heerlijke warme douchestraal. Met natte gewassen haren lopen we het tankstation weer uit. We moeten er wel om lachen, creatieve oplossing bij al het wildkamperen. Bij de Zweedse grens breekt de zon door en is het gelijk ruim 20 graden. We parkeren bij het bezoekerscentrum en checken wat er te doen is. Een aardige vrouw legt alle trails duidelijk uit zodat we een goede keus kunnen maken. We lopen langs een kloof met een snelstromende groene rivier erdoor. Indrukwekkend! Tijdens de wandeling zien we veel dode berkenbomen. Een triest gezicht al dat dode bos. We nemen ons voor om het eens na te vragen bij het bezoekerscentrum. Hier start en eindigt ook een lange afstandswandeling Kungsleden. Mensen met flinke bepakkingen zijn opgetogen voor vertrek of komen met flink verhitte hoofden terug. Ik zit lekker een poosje tussen al die wandelaars te kijken en te relaxen terwijl Peter nog een halfuurtje vogels gaat spotten. Tijdens de wandeling zagen we een stoeltjeslift de berg op gaan en het blijkt dat je vanaf daar een mooie niet al te moeilijke wandeling naar een top kunt maken. Dat willen we morgen gaan doen, het weer blijft nog mooi. We zoeken een plek voor de nacht hier niet te ver vandaan. Op een kwartiertje rijden is een een grote parkeerplaats aan de oever van een meer. We zijn niet de enige met dit idee, maar het is een prima plek en na het eten lopen we nog lekker langs het water.

10 juli 2023

Ondanks dat we langs de 'snelweg' stonden was het erg stil vannacht. Er rijdt ook alleen vooral vakantieverkeer over deze weg. Op het gemakje ontbijten we en rijden we terug naar Abisko naar de stoeltjeslift. Het is een prachtige dag, blauwe lucht en windstil. De besneeuwde bergtoppen spiegelen schitterend in het meer. De bergen zijn niet hoog, 1100/1200 meter maar in een stoeltjeslift lijkt het net zo goed 2500 meter wat mij betreft haha. Ik vind het mooi, voel me alleen niet supercomfortabel met dat gezweef tussen hemel en aarde. Maar het scheelt weer 800 meter klimmen vandaag. Van bovenaf is het een nog mooier gezicht. Ik ben blij dat ik mijn lange wandelbroek aan heb gezien de hoeveelheid steekvliegen. Het is een mooi niet al te heftig pad, geen afgronden, wel sneeuw en weidsheid. We genieten. Boven eten we ons broodje, speurt Peter naar vogels en lopen we weer bergafwaarts. We spelen onderweg nog een potje slagbal met onze wandelstokken en sneeuwballen.

Bij de stoeltjeslift drinken we koffie en vragen we de jongen daar wat er toch met al die berkenbomen aan de hand is. Vanuit de lift zagen we grote zwarte dode stukken bos. Hij weet er veel over te vertellen. Vorig jaar was er een larve die de bomen aanviel en dit jaar voor het 2e jaar. Het zijn er teveel om door de vogels te worden opgegeten en de bomen worden er ziek van. Allemaal ook als gevolg van de klimaatverandering. Ondertussen zet hij ons in de stoeltjeslift en zegt dat we beneden maar lekker moeten zwemmen in het meer, slechts 11 graden watertemperatuur. Goed idee haha, helaas hebben we andere plannen :).

We rijden een stukje verder richting Kiruna waar we tanken en wat boodschappen halen. De Coop is zo groot dat ik acuut ben vergeten wat we nodig hadden. 7 km verderop is een mooie parkeerplaats bij een meer met een snelstromende rivier erdoor heen. Er zijn vuurplaatsen en picknicktafels en zelfs een wc. We hebben het laatste plekje en zitten nog lang aan het water. Na half 9 komen er allerlei motorbootjes met vissers langs die zalm vangen en weer wegcrossen met hun bootje. Ook staat er jongen te vissen aan de kant vlak naast ons. Hij heeft een zalm gevangen en komt hem trots laten zien. We maken een praatje, blijkt hij ook een christen te zijn en voor we het weten gaat het gesprek van vis naar geloof. Zo gaat het dus nog steeds: vissers van mensen zijn. Ook staat er een Duitse man die alleen reist en raken we mee in gesprek. Hij snakt naar adresjes op het eiland Senja en raakt niet uitgepraat. Ondanks de deet winnen vanavond de muggen het en gaan we toch echt om 10 uur de camper in.

11 juli 2023

De zon brandt ons de camper uit vanmorgen dus zitten we al om 8 uur buiten aan de koffie aan het water. Het is een fijne rustgevende plek om te overnachten. Er passen maar 6 campers en 1 auto hier (met een Russisch kenteken). Deze mensen slapen in de auto. Dat zien we trouwens wel veel hier, achterbank plat en slapen maar. We zagen zelfs een echtpaar van rond de 80 dit doen. We rijden vandaag richting Jokkmokk, een paar kilometer boven de poolcirkel. Onderweg moeten we stoppen voor een flinke rendierkudde die midden op de snelweg gewoon staan te staan. De vrachtwagen toetert er op los maar de rendieren worden er niet warm of koud van. Bij Porjus twijfelen we nog even of we naar Laponia afslaan, een 95 km lange doodlopende weg naar een natuurgebied. We hebben zin om een paar dagen niet echt wat te ondernemen dus rijden naar Jokkmokk. 3 km buiten dit dorpje ligt een kneuterig campinkje waar we al om 13.30 uur aankomen. We installeren ons en relaxen heerlijk in de zon. Het is een warme dag vandaag en ook morgen zal het warm zijn. Net als op de heenweg bij de poolcirkel tropische temperaturen. We fietsen naar Jokkmokk om wat boodschappen te doen. De Zweedse prijzen zijn toch fijner voor de portemonnee dan de Noorse qua boodschappen. We kijken nog even bij het meer aan de overkant van de weg. Het is een weg waar een paar auto's per dag rijden of bestemmingsverkeer naar de camping. Het is een schitterend plekje, er staat zelfs een sauna huisje aan het water wat je kunt huren. Zelf hout stoken en dan lekker broeien en afkoelen in het meer. Rond een uur of half 9 zitten we bij de camper niet meer in de zon maar bij het meer nog wel. Heerlijk om daar te zitten aan het kabbelende water en een paar vissers. Welterusten!

12 juli 2023

Ook hier is het een stille nacht geweest, af en toe wat huilende husky's van de kennel aan de overkant. We starten vandaag met een duik in het meer. Wat is dat superlekker wakker worden. Niet zo koud als we eerder hadden. Je kan gewoon zwemmen zonder dat je benen bevriezen. Het is een prachtige dag met de zon op het water, lekker even ronddobberen en van dit moment genieten. Daarna gelijk door naar een warme douche en een late koffie dit keer. We besluiten hier een dagje te blijven. Jokkmokk stelt niets voor maar er is wel een Sami museum waar de recensies lovend over zijn. Het is te warm om vandaag in onze airco-loze bus te zitten. Rond een uur of half 1 fietsen we naar het dorp en het Ajtte museum. Inderdaad is het een mooi opgezet museum met erg interessante informatie en tentoonstelling over de Sami, hun cultuur en de omgeving hier in Noord Scandinavië waar ze leven. Het handwerk wat zij fabriceren is indrukwekkend. Elk jaar is er in Jokkmokk een Sami markt in februari om het nieuwe jaar in te luiden. Eigenlijk ben ik best een cultuurbarbaar maar het is erg leerzaam en intrigerend deze Sami way of life. Er staat ook een opgezette Eland om te zien hoe groot dit dier is. Aan de kleding van de Sami kun je zien uit welke regio ze komen, ze maken dit allemaal zelf. De wijsheid gaat generaties door en ook zij gebruiken er inmiddels social media voor. De uitleg van het museum is zelfs in het Nederlands.. voordat we de gebruiksaanwijzing door hebben zijn we halverwege de route. Blijkt dat we precies tegenovergesteld de route volgen. Wij lopen braaf van links naar rechts door de kamertjes, maar de route blijkt van rechts naar links. Het is er niet minder mooi van gelukkig.

We eten een lekkere pizza in Jokkmokk en na al deze weken komt het er dan echt van: een vishengel. Mensen hebben hier zelfs zuignappen tegen hun auto's geplakt om hun vishengels mee te nemen. Nou gaat dat me wat te ver, maar leuk dat Peter nu ook een hengeltje uit kan gooien met al die meren en dat water in Scandinavië.

1. Esther:
    12 juli 2023
    Mooi mooi mooi!!!
  2. Peter:
    16 juli 2023
    Gaaf dat sneeuw. Dat je gewoon een vuurtje mag stoken met al die bossen. Ze zijn daar niet bang voor bosbranden. Als ik het zo lees is de kans groot dat jullie je vandaag of morgen laten naturaliseren tot Sami😘😂.