Natuurschoon

9 juli 2023 - Harstad, Noorwegen

6 juli 2023

Wat was het hier stil vannacht. We hebben de andere campers niet eens horen wegrijden. We lopen even buiten bij de camper maar vluchten direct naar binnen voor de muggenkolonie in de struiken. We gaan een kwartiertje verderop een wandeling maken de berg op, Matmora. Het is wel laaghangende bewolking maar volgens de weer app trekt het weg. Alle mensen, wat is dat steil. Het pad gaat een kilometer lang behoorlijk steil omhoog, 30% stijgingspercentage. Mijn arme kuiten protesteerden flink. Af en toe keken we om en zagen de prachtige kustlijn. Na een kilometer en ruim een uur verder zagen we niks meer, allemaal bewolking. We hebben lekker uitgerust en gekletst met de mensen die langskwamen voordat we ook naar beneden gingen. Nog verder omhoog had niet zoveel zin voor de uitzichten. We rijden door naar Laukvik, een kneuterig dorpje met een gezellige koffiebar. Een soort huiskamer en ontspannen uitbaters. We hebben wat door dit leuke plekje geslenterd voordat we weer verder reden. We reden de baai uit om de bergen heen om op de nationale toeristweg uit te komen. De zon was flink aan het schijnen aan deze kant, het was een schitterende route. We wilden graag gaan staan bij Henningsvaer, een lange weg over bruggen en dwars door het fjord . We raakten niet uitgekeken en de mooie plekjes langs de weg waren allemaal al bezet door campers en in de bermen stonden overal tentjes. Een geliefde gewilde plek blijkbaar hier. We draaiden een lege plek op vlakbij het dorpje zelf. Mooi aan het water en 1,5 km lopen over een hoge brug. Na het eten lopen we naar het vissersdorpje. Wat een superleuk en kneuterig dorp. Je kunt er helemaal omheen lopen. Midden door het dorp ligt het fjord en de haven. Met de zon erbij een mooie idyllische plek. Bij elkaar lopen we toch nog ruim 5 km voordat we weer terug bij de bus zijn. Het is inmiddels al half 10. De meeste wegen die de fjorden ingaan zijn na 9 uur zeer rustig tot stil. Als we in bed liggen blijkt dat dit hier niet zo is. Als er een auto langs komt lijkt het alsof die zo ons bed in rijdt. Dan komt er om 12 uur nog een bus pal naast ons staan met luidpratende muziekmakende mensen. Ik ben er klaar mee. Ik spring mijn bed uit en zeg tegen Peter, ik rijd de bus naar de parkeerplaats bij de brug. Zo slapen we niet vannacht. Peter oppert om dan maar helemaal het fjord uit te rijden. Zo gezegd, zo gedaan en rijden we om half 1 s nachts in het stralende zonlicht door prachtige bergen, de middernachtzon schijnt schitterend op de berghellingen en verblindt ons bijna in de bochten. Het is zo bijzonder, we zijn zelfs blij dat we hier nu op dit moment rijden. Niemand op de weg, een enkele fietser verder alleen wij, de bergen en de zon. Op elk vrij plekje staat wel een camper dus we rijden een zijweg in en na 20 minuten vinden we een vrij plekje op een stuk gras aan het water. Niemand in de omgeving, dus rustig slapen na deze nachtelijke avonturen.

7 juli 2023

Het geklots van het water maakt me wakker en ik ga een poosje naar buiten kijken. Het is een mooi gezicht hier zo op deze plek. Ineens zie ik vinnen boven het water uit en zwemmen er echt 2 of 3 dolfijnen vlak langs de kant. Ik roep zo enthousiast dat ik dolfijnen zie dat Peter nu dus ook wakker is haha, maar dit is veel te mooi om niet te zien. We kijken ze na totdat ze te ver weg zijn gezwommen. Wat blijft dat toch een prachtig gezicht. We rijden de weg wat verder om te zien waar deze doodlopende weg heengaat. Om de bocht is dat vrijwel meteen, de zon schijnt daar al wel en het is zo mooi turquoise water bij de rotsen. We zitten daar een poosje en ja hoor, onze dolfijnen zwemmen weer sierlijk langs. We krijgen er geen genoeg van. Het is een mooie rustige vredige plek. In de middag rijden we nog een ander schiereiland rond. De stranden zijn hier zo wit en tropisch blauw, terwijl er geen mensen in het water zijn.... Ijswater:). Uiteindelijk belanden we in Stamsund, een vissersdorpje op de punt van een schiereiland. We slenteren er nog wat rond en genieten we van de kabbelende zee, de mooie bergen in de zon.

8 juli 2023

Het is bewolkt en het miezert als we opstaan. Het weer op de Lofoten is nogal grillig en veranderlijk. Dat wisten we vooraf, dus elke zonnestraal en droge dag is meegenomen. We checken de weerapp en het blijft hier de komende dagen dit bewolkte weer. Dan is er weinig te zien op de Lofoten want alle bergen zijn verstopt in de wolken. We rijden terug omhoog richting Narvik en willen daar een klein stukje Zweden in. Het weer lijkt daar goed en dat stukje Zweden waren we niet meer langsgekomen op de heenweg. Voordat we daar zijn overnachten we eerst in Harstad, nog Noorwegen. Een universiteitsstad met een best grote haven en naar horen zeggen een leuk centrum. De route er naar toe is werkelijk prachtig zelfs al zien we niet alle bergen helemaal. In het weekend is het vanaf zaterdag 16 uur gratis parkeren en overnachten dus dat komt goed uit. Het is even zoeken naar de camperplaats, de ene staat vol en de andere vinden we na wat gedraai in kleine straatjes ook. Er staat een jongen bij de ingang die enthousiast vertelt over de hoeveelheid kronen en dat er problemen zijn met de betaalapp, specifiek voor buitenlanders. Ik heb niet door dat dit een officiële camperplek is en denk dat dit de gratis openbare plaats is. Dus roep ik nogal parmantig dat het toch gratis zou zijn en hoe kan hij dan zeggen dat we moeten betalen. De arme jongen wordt er onzeker van en verontschuldigd zich dat hij ook maar invalt voor een vriend. Even later blijkt dat het 2 maanden per jaar een officiële camperplek is voor 420 kronen per nacht, met stroom en wc (ongeveer 35 euro). Peter maakt nog eens een praatje met de knul en legt uit dat we geen stroom nodig hebben en die betaalapp werkt niet. We mogen er gratis staan van de jongen, maar dan mogen we dat niet tegen de Noorse mensen zeggen die er al staan. Ach, we kunnen toch geen Noors.

We lopen door het centrum, maar alles is dicht hier vanaf 16 uur tot en met maandagmorgen. De haven en de pier zijn soort van opgeknapt en gerenoveerd en is wel aardig om even door te lopen. Verder is hier weinig te beleven dan de bootjes binnen te zien komen en de miezerregen op de ramen te zien vallen. We eten een Noors broodje knakworst en lezen onze boeken uit. We hebben ontdekt dat de Hurtigruten cruise hier aanlegt morgenochtend, de zuidlijn en de noordlijn. Dat lijkt ons leuk om te zien dus we zetten zelfs onze wekker. Het cruiseschip komt namelijk om 7 uur al aan....

Wat is de Hurtigruten

1. Peter:
    11 juli 2023
    Lekker verslagje weer Lies. Jullie zijn helemaal vergeten wat donker betekend met al die zon. Geniet met volle teugen. 😘🙏👍