Op naar de Lofoten

5 juli 2023 - Laukvik, Noorwegen

3 juli 2023

Na de relaxte dag van gister gaan we weer op pad. We rijden de route verder en komen langs Ersfjord, een parelwit strand met blauwe zee en zowaar echt duinen met hem graag (in het heel klein dan natuurlijk). Het ziet er mooi uit zo tussen de bergen. We parkeren hier en drinken ons kopje koffie hier lekker op. Je kan hier max 2 nachtjes kamperen met je tentje. Wat een leuke plek. De Noren hebben een echte outdoor cultuur, we zien hele gezinnen in outdoor uitrusting op pad gaan en door de bergen lopen met tentjes op hun rug. Natuurlijk maken we gebruik van het gouden toilet wat hier staat. Ik vind het meer een verroeste blik hebben dan goud. Bij elke bocht naar weer een ander fjord is het uitzicht weer mooi en steeds weer beetje anders. Onze volgende stop is Skaland, een heus toeristendorp met winkel, camping en een pub. Het ligt prachtig gelegen en er zijn mooie wandelingen te maken. Die slaan we over, we hopen vandaag de ferry naar Andenes te halen, het schijnt dat daar lange wachtrijen staan. Deze ferry gaat maar 3x per dag. Na nog wat mooie uitkijkpunten en fotostops blijken we ineens in de rij voor de ferry te staan. Gewoon langs de weg in het dorp Gryllefjord. Er staan wel 60 wachtenden voor ons om 13.15 uur en hij gaat pas om 15 uur. We warmen maar een lekker kopje soep op en een boterhammetje erbij. We passen er niet meer bij inderdaad. Als het meezit passen we op de ferry van 19.00 uur. We hebben wat uurtjes te wachten die voorbij vliegen. We lezen buiten in het zonnetje onze boeken, doen boodschappen bij de supermarkt naast de pier, hebben leuke ontmoetingen en tenslotte bak ik pannekoeken zodat we met een gevulde maag de boot opgaan.

Het is echt nog spannend of we om 19.00 uur de ferry kunnen oprijden. Vlak voordat we de boot opdraaien komt zelfs de kapitein zich er mee bemoeien wat er wel en niet past. Pfjoee, met een kleine handbeweging geeft ie toestemming om door te rijden. Heel fijn, de eerstvolgende boot gaat pas 11 uur morgenochtend. Sneu voor de 3 campers die niet meer meekunnen.

De zon schijnt nog warm als we wegvaren, weg van prachtige eiland Senja. Als we op open zee varen, het is 2 uur varen naar Andenes, deinen we op en neer. Peter heeft de zeebenen van zijn vader geërfd, helaas heb ik die niet. Maar kijkend naar de horizon gaat het nog goed. We spotten zelfs papegaaienduikers, puffins. Daar worden Safaris voor georganiseerd, dat hoeft dus al niet meer. We turen nog de zee af naar walvissen, maar helaas zijn die echt verder op zee. Wel hier in de buurt in ieder geval.

Om kwart over 9 rijden we de boot af. Na 3 km zien we een mooie parkeerplaats onderaan een berg en tegenover de oceaan. De middernachtzon is hier super goed te zien, alhoewel we daar niet meer op wachten, het blijft toch heerlijk die zon dag en nacht.

4 juli 2023

Heerlijk slapen met het ruisen van de oceaan op de achtergrond. Vanochtend een ochtendje werken en dan vertrekken we naar Bleik. Een paar km verderop is een eiland Bleiksoya, waar veel vogels zitten en er veel Safaris heengaan. Wij gaan een mooie wandeling maken langs de kust zodat we precies tegenover Bleiksoya uitkomen. De zee is ook hier weer prachtig van kleur. De bergen zijn hier iets verder van de kust vandaan dan we bij de fjorden zagen. Het waait flink, de zon schijnt wel lekker. Een prima wandeltemperatuur. Onderweg hadden we net als bij Segla weer goed last van ons eigen vliegharmonisch orkest. Wat een gezoem om de oren. Stilstaan is er niet bij. We lopen dan ook stevig door en zijn na 2 uurtjes weer bij de bus, warm en bezweet. Het is weer tijd voor een camping met douche en wasmachine. En tijd voor grote schoonmaak. Na ruim 5 weken in onze camper te leven gaan we eens even flink huishouden. Nu kan alles nog buiten luchten en drogen, morgen schijnt het een bewolkte koude dag te worden. We slapen vannacht als roosjes in ons schone huisje.

5 juli 2023

Het is inderdaad bewolkt en grauw als we opstaan. Na ruim 40 dagen op reis de eerste echt koude regenachtige dag. We rijden dit eiland verder af en zien de bergen vandaag niet die oprijzen naast de weg. In Sortland parkeren we en gaan we de stad in. Alhoewel, stad is een groot woord voor deze plaats. Het heeft 2 shoppingmalls naast elkaar en dat komt goed uit gezien het weer. Het ruikt hetzelfde als de taxfree winkels op het vliegveld. Lang geleden dat we gewinkeld hebben. We drinken koffie met iets lekkers erbij en bedenken of we nog op dit eiland blijven vannacht of dat we oversteken naar de Lofoten. Het wordt uiteindelijk het laatste. We staan vlakbij de ferry, die gaat om half 7 en aangezien het toch licht blijft zoeken we dan een overnachting plek aan de overkant. De oversteek duurt maar 30 minuten en er zijn maar weinig voertuigen die hetzelfde plan hebben. Welkom op de Lofoten! Het is gelijk al prachtig, zelfs met de bewolking die hier iets minder dicht is dan op Andoya. We rijden een prachtige kustweg langs het fjord. De mooie plekjes langs de weg zijn al bezet door andere campers. Na een half uurtje zien we een mooie plek verscholen achter de struiken waar nog wat campers her en der verspreid staan. Mooi zicht op de omringende bergen. Peter kookt een lekker maal, we hebben er trek van gekregen. Het is ook al 8 uur geweest.

1. Peter:
    6 juli 2023
    Ontzettend leuk weer Lies, wat een reis. Zou graag fff een noors bakkie komen doen nu jullie campertje weer lekker schoon is. 😂