Na regen komt zonneschijn!

20 december 2022 - Lake Pukaki, Nieuw-Zeeland

20 december

We liggen al vroeg op bed, de jetlag is nog niet helemaal over. Betekent ook dat we al weer vroeg van de partij zijn op deze nieuwe dag. Voor wegrijden sta ik nog even mn tanden te poetsen als er een gierend alarm door het dorp schelt. Ik verslik me in mijn tandpasta van de schrik, wat is dit! Peter kijkt buiten of er allerlei beweging komt of dat dit niks voorstelt. Er komen 3 meiden redelijk in paniek bij Peter staan en met zn allen keuvelen ze wat in het Engels over firebrigade and Tsunami alarms. Blijken het ook Nederlandse meisjes te zijn. 3 minuten later rijdt de brandweer met sirene het dorp uit. Aha, mysterie opgelost. Met een gerust hart rijden we er achteraan, aangezien er maar 1 weg terug is. 5 km later staan we stil achter een ongeluk waar die brandweer dus ook naar toe ging. Ziet er niet best uit. Op de heenweg zagen we al een toeristische route wat we op dat moment wat teveel van het goede vonden. Nu blijkt het de oplossing om het schiereiland af te komen. Nou ja, toeristisch.... Het begint flink te regenen dus we zien alleen wolken en druppels. Het is een flink bochtig weggetje waar we voor de bewoners natuurlijk veel te langzaam rijden.

We hebben het plan om richting Lake Tekapo te rijden wat een flink eind is. Het regent toch dus maken we er maar een reisdagje van. Op de camper app heb ik een dumpstation gevonden om de wc te legen en water te vullen. Naar iets zoeken waarvan je niet weet hoe het er uitziet terwijl je op een druk kruispunt moet kiezen voor links, rechts of rechtdoor terwijl je ook nog om moet denken vanwege het links rijden neemt serieus tijd in beslag :). Maar natuurlijk vinden we de plek. Een aardig echtpaar wat klaar is met hun eigen camper geeft aanwijzingen en kijkt of Peter wel zelfstandig de slang aan de kraan kan aansluiten. Ik moet er wel om lachen, ze moesten eens weten wat Peter allemaal heeft geklust en verbouwd. Dan nemen we nog 2x het zelfde stoplicht extra omdat de ingang van het park maar van 1 kant te bereiken is. Daar zetten we even lekker koffie en lunchen we. Het is net even droog.

Na de lunch begint de Scenic route. En met recht! Zelfs in de stromende regen is het uitzicht fantastisch. Wat een landschappen hier. Prachtige bloeiende weides tussen de bergen in. Bizar dat het eind december is. We naderen Lake Tekapo en op een gegeven moment rijden we een bocht door en dan: wauw! Een prachtig blauw meer met bergen er omheen, schitterende groene bomen die diep in het water staan. En ja hoor, als bonus komt de zon ook nog eens door. Wat een kado! We voelen ons net Japanners, rennend naar de overkant om fotos te maken nu de zon schijnt. We rijden naar een stil plekje aan de waterkant en zitten dan eindelijk met korte broek aan in de warme zon koffie te drinken. Genieten! En insmeren, de zon brandt hier binnen een kwartier je huid rood.

We bedenken waar we vannacht zullen slapen. Een half uurtje verderop is een gratis plek aan een ander meer. Die weg er naar toe is bijna surrealistisch. Met velden vol bloeiende lupines, een prachtgezicht. De plek is niet moeilijk te vinden, in de bocht langs het blauwe water staan al heel wat witte melkpakken en we schuiven ons kleine happy camper pakje er mooi tussen. We zitten lekker buiten achter de camper uit de wind. Voor de zoveelste keer in mijn leven is het echt waar: na regen komt zonneschijn!

1. Yasmin:
    Wauw!! Prachtig zeg