Een groene Kerst

26 december 2022 - Haast, Nieuw-Zeeland

25 december

Op deze kerstmorgen ontbijten we in de zon op de camping. Wat bijzonder! Weliswaar geen kerststol maar een lekker Nieuw Zeelands wit brood. Voordat we op pad gaan eerst de camper weer even verzorgen, water vullen en wc legen. Vorige keer was het ook al lastig te vinden, nu lukt het helemaal niet. Het gat voor de waterslang hebben ze stiekum om een hoekje ingebouwd. Heel makkelijk ook met een stugge tuinslang. Ik zet de kraan helemaal open en er loopt een bak water uit de slang, alleen vooral over Peters voeten ipv in de watertank. We zien wel hoever we komen, flessen water hebben we altijd wel bij ons in geval van nood.

Het plan is vandaag naar Haast te rijden, zonder haast vooral. Een Nederlandse ontdekkingsreiziger Van Haast heeft dit stadje ontdekt. Daarvoor moeten we de Haast Pass over. Weer een compleet ander landschap richting de westkust. Na 3 kwartier stoppen we bij de Blue Pools. Via 2 hangbruggen lopen we eroverheen. Er is geen woord van gelogen, het is echt blauw. Erg mooi en ook best toeristisch. Het miezert een beetje, dus we lopen weer terug naar de bus. Halverwege de pas willen we even lunchen aan de rivierkant. Alleen is het hier een plaag van sandflies. Dat zijn echt nare venijnige plaaggeesten, zo klein als ze zijn. Er zitten er wel 50 tegen het raam geplakt aan de buitenkant, dus de bus gaan we niet opendoen. Dan maar binnen koffiedrinken en lunchen. Een soort circusact is het om van de cabine naar het keukenblok te komen. Peter begint daar niet eens aan met zijn 2 meter. Maar het lukt allemaal en uitgerekt zit ik weer op mijn stoel als we verder rijden. Na Haast hebben we een wandeling gevonden door een regenwoud naar het strand. Hier zitten pinguïns alleen zijn ze begin december helaas weggetrokken voor de zomer. Als we door het regenwoud lopen is het net of we in Jungle Book lopen. Er slingert nog net geen aap aan de liaan. Schitterende grote helgroene varens van enorme grootte en hoogte. Bomen die met mos bekleed zijn. En wat een vogels. Het is een heel bijzonder pad om te lopen. Na 3 kwartier komen we bij de Tasman zee. Ook al zo mooi. We willen lekker op een rots zitten en genieten. Well, forget it! Want ook hier: sandflies terror! Niks rust, zodra je stil staat zoemen ze met velen om je hoofd. Dus in de looppas weer terug door het regenwoud naar de bus. Gelukkig hadden we lange broeken en lange mouwen aan.

We rijden een stukje terug naar Haast om daar op de camping te staan. Een heerlijke plek, met een enorme keuken waar andere campinggasten ook hun kerstdiner bereiden. Grappig om 5 verschillende culturen dit te zien doen en tijdens het koken in gebrekkig Engels met elkaar hier grappen over te maken. Ik had de waterkoker nodig die een Engelse man bij zijn brouwsel had staan. Hij keek me vertwijfeld aan, zijn custard was niet gelukt: like a brick in a wall zei hij. Wat jammer van hun toetje. Ik was de gelukkigste in de hele eetzaal met het spaghetti kerstdiner van chefkok Peter. Naast ons zaten Aziatische mannen hun noodles nogal luidruchtig naar binnen te sluipen. We hebben tot slot nog gezellig gebeld met Ma Dorland en de kleinkinderen op deze kerstdag. Fijn om ze weer even te zien en te spreken.

1. Moniette:
    26 december 2022
    Oo wat prachtig daar, weer genoten van je verhaal! Kuss