Kennismaking met Scandinavië

31 mei 2023 - Vesljungasjön, Zweden

30 mei 2023

Het is 9 uur als we bij Ma Dorland wegrijden. En route! Het is nog geen 500 km rijden naar Puttgarden in Duitsland, waar we de ferry willen nemen naar Rødby, Denemarken. Een paar wegwerkzaamheden onderweg as usual in Duitsland maar bij lange na niet zo druk als bij het tegenliggende verkeer. Een uur eerder dan gepland rijden we de slagboom van de ferry door. De zon schijnt, rustig weer voor een overtochtje van 3 kwartier. Het is erg rustig op de ferry, heerlijk in de zon op het dek.

Als we in Rødby aankomen rijden we het eerste beste dorpje in om op een parkeerplaats koffie te zetten en wat te eten. Het is inmiddels half 5 en de zon schijnt lekker warm en volop. We besluiten te stoppen voor vandaag en zoeken een plek voor de nacht waar we ook nog even lekker een wandelingetje kunnen maken. 6 km verder is er zo'n plek aan de zee. Het is een natuurreservaat met een vogelbroed gebied. Een prachtige rustige plek. Er staan nog 2 Franse campers en een Deense vogelspotter. Wat een rust hier, een ieniemienie duin waar we achter staan en een soort uiterwaarden waar we nog lekker een uurtje wandelen. We bakken het restje macaroni op en genieten van een mooie zonsondergang.

31 mei 2023

We worden wakker van de zon die de bus al aardig warm maakt. We gaan vandaag naar Zweden via de Øresundbrug. We gaan voor Kopenhagen rechtsaf naar de brug. Die stad houden we nog eens tegoed. Direct na de brug rijden we langs Ikea, hoe kan het anders in Zweden. Ons doel is het nationaal park Söderåssens. Een mooi park met een kloof en veel rotsblokken uit de ijstijd. Al na 10 minuten struikelen we over een Zweeds gezin die ons met grote ogen iets toeroepen. Tja, Zweeds is nog niet mijn moedertaal. Dat zien ze want gelijk horen we in het Engels: snakes, snakes! En inderdaad, er ligt een zwarte slang op de boomstronk dichtbij en er glibbert er een door het water. Peet vraagt wat voor slang het is aan de man. Die antwoordt droog: just snake :) We wandelen ruim 9 km, een extra stukje hebben we erbij gelopen omdat we een bordje niet gezien hadden. Op een gegeven moment moesten we wel over heel veel omgevallen boomstammen klimmen dat we ons afvroegen of dit wel bij het pad hoorde. Nee dus...  Op de helft van de wandeling een rustplek waar je ook in een windshelter met je slaapzak mocht slapen, vuurtje kon stoken, water pompen en zelfs een droogtoilet. Super luxe! We vullen onze flessen bij en zijn om een uur of half 5 weer bij de bus. Het is erg rustig op een doordeweekse woensdagmiddag. Dan gaan we nog een uurtje op pad en zien een plekje aan een meertje en in het bos. Dat laatste is hier nogal logisch. Zweden is bos, Ikea en Elanden. Een mooie plek is het, met een wc, een vuurplaats en zwemwater. Dat gaan we vanavond of morgen maar eens uitproberen. Eerst wachten tot de frietjes in de omnia -oven warm en knapperig worden..... En hopen dat er vanavond een Eland voorbij loopt :).

1. Kelly:
    31 mei 2023
    Brrr.. dat jullie nog verder durfden lopen met al die slangen. Verder ziet het er prachtig uit 🤩.
  2. Peter:
    1 juni 2023
    Mooi land zeg. Lekker idee om te zwemmen met wie weet hoeveel slangen in het water... Geniet van al dat moois.