Zomerse oudejaarsdag

31 december 2022 - Ruby Bay, Nieuw-Zeeland

31 december

We slapen vandaag wat langer uit na de actieve dag van gister. En alweer schijnt de zon. We gaan er al bijna aan wennen. Het weerbericht kijk ik niet eens meer. Op het gemakje gaan we vandaag naar Nelson, een serieus 'grote' stad. Aangezien het hele land nog relatief jong is valt er weinig te zien voor een stedentrip. We lopen over de markt, grappig om daar weer dezelfde mensen tegen te komen als op de boot naar de fjorden. Vorige week kwamen we op de parkeerplaatsen en bij de publieke toiletten steeds dezelfde mensen tegen die we ook op de campsites zien. Iedereen volgt dezelfde route. Of richting Noorden of richting Zuiden. Veel zijwegen zijn er niet. Op de markt is er een Dutch kraampje waar oliebollen worden gebakken. Ze ruiken naar kruidkoek en zien er uit als een brownie met poedersuiker. We eten een lekkere pannenkoek met appel en kaneel bij een lief oud Engels echtpaar in een wel heel klein kraampje. Na de markt rijdt Peter ons naar een uitzichtspunt boven Nelson. Wauw, we kunnen de hele Tasmanbaai overzien, de bergen, de baaien en de horizon van de Tasman zee. 's Middags zitten we heerlijk in de tuin onder de grapefruit boom, tijd om een boek te lezen, bij te praten. Peter en ik rijden nog even naar de Wharf, ik vind het daar zo leuk om te kijken naar de mensen die in het water springen en te zitten op dit mooie plekje.

Het is oudejaarsavond, vrienden van Peter en Kathryn komen met echt Nederlandse oliebollen. We genieten van een heerlijke maaltijd, doen ouderwets spelletjes waarbij we lachen tot we buikpijn hebben en ik bel nog met de kinderen. Zo fijn om mijn lieve lachende  Valentijn te zien en te horen brabbelen. We voelen ons rijk dat we dit jaar allebei een gezond kleinkind mochten verwelkomen in het leven. Om 11 uur pakken we de boel in. Champagne mee, stoeltjes mee en hop, naar het strand van Kaiteriteri. Daar is om 12 uur vuurwerk vanaf een boot in de zee. Het is adembenemend met een heldere sterrenlucht op een mooie zomeravond. We proosten op het nieuwe jaar 2023!

1. Annelies:
    1 januari 2023
    Een heel mooi en gezegend nieuw jaar gewenst Lize! Wat leuk om je verhalen te lezen en foto's te zien. Prachtig daar! Wij zitten in de regen hier dus geniet ervan ;-)