Eilandhoppen

28 juni 2023 - Tromsø, Noorwegen

26 juni 2023

Bij het wakker worden is de bewolking verdwenen en zien we prachtig besneeuwde bergen tevoorschijn komen. Helemaal helder en blauwe lucht. We rijden prachtig langs de fjord richting de Lyngsfjellan, een soort alpengebied. We kijken onze ogen uit, zo mooi is het. We rijden de ferry op bij Olderdalen en in 35 minuten zijn we op dit eiland. We gaan hier de Sherpa stairs lopen. Een trap van meer dan 400 treden de berg op aangelegd door Sherpa's uit de Himalaya. Het ziet er redelijk steil uit. 2 Noorse vrouwen komen juist naar beneden en zijn erg enthousiast over de trappenroute. We trekken onze wandelschoenen aan en lopen naar boven. Woehhh, goed voor je conditie dit. Na 10 treden is de hartslag flink verhoogd. In een slakkentempo lopen we naar boven en kijken af en toe om. Wat een mooi gezicht om het dorp, de zee in de verte te zien liggen. Onderweg komen we zelfs Sherpa's tegen die met deze enorme stenen aan het werk zijn. Ze maken nog meer treden en een verder route omhoog. Bovenaan de trap waar we een half uur over gedaan hebben gaat de route nog verder naar een soort uitkijkpunt over de eilanden. Het is een beetje gekke route lijkt het. Door zoveel struiken en een modderpad. Zou dit het wel zijn. Peet loopt overtuigd door, alleen ik geloof dat het pad de andere kant op was. Na een minuut of 20 draaien we toch maar om en gaan weer richting de trap. Daar zien we inderdaad een andere meer belopen pad en weer met een hoop Sherpa trappen. Een leuke tocht en naar beneden een andere uitdaging voor de knietjes.

Beneden is er een supermarkt waar ik lekker ijsjes haal waarna we doorrijden tot vlakbij de volgende ferry naar Breivik en Tromsø. Maar dat doen we niet meer vandaag. We gaan weer eens op een camping staan om wat wasjes te draaien. Het is een schitterend gelegen camping met superlekker warme douches en mooi uitzicht, de zon schijnt. De benen kunnen hier goed uitrusten.

27 juni 2023

Bij het opstaan is het altijd weer verrassend hoe de bergen eruit zien als de zon anders staat. We drinken lekker op ons gemak koffie alleen zijn de dazen ook ontwaakt. Met 6 tegelijk zoemen ze om ons heen. We pakken wat sneller de boel in en rijden naar de noordkant van het eiland via een prachtig stuk natuur. We gaan toch weer wandelen, 6 km door niet te ruig gebied volgens de boekjes. Aan het eind staat een vuurtoren en een overnachtingshut waar je prachtig uitzicht hebt over de eilanden rondom. De laatste kilometer is wel even klimmen en klauteren om bij het hutje te komen. Wat een schattig poppenhuisjes waar je kunt slapen op een zolder, aan tafel kunt zitten en er ligt een gastenboek. Ik geniet van de verhalen van de mensen die hier zijn geweest. Van 'mooie plek' tot aan complete lifestories van 2 paginas lang in diverse talen. We klauteren weer terug over de rotsen.

Op een mooie plek bij het fjord drinken we lekker koffie en relaxen we een uurtje.  We hebben een mooie overnachtingsplek gezien langs de weg waar we heen rijden. Als we uitstappen zoemen er ook gelijk allemaal dazen om ons heen. We proberen nog 2 plekjes maar de dazen invasie gaat met ons mee. Dat wordt niet gezellig buiten zitten en om nu al in de camper te zitten tot morgenochtend is een beetje jammer. Dan maar naar de veerpont om naar Tromsø te gaan. Hij vaart net weg en we moeten een uur wachten op de volgende. Dat is geen straf. Lekker op een bankje in de zon, zonder dazen en ondertussen de bussen, vrachtwagens en mensen te bekijken is een leuke bezigheid. Een motorrijder uit Noorwegen en oorspronkelijk Pools komt gezet op het bankje zitten en we raken aan de praat. Hij toert 700 km per dag om in een week tijd naar de Noordkaap te gaan van uit Zuid Noorwegen. Een hele rit elke dag. Leuk om weer wat meer te weten te komen over de Noorse gewoonten en cultuur. Op de ferry is het koud vanwege de wind dus we blijven de 20 minuten lekker binnen uit het raampje kijken. Het is onderhand 6 uur en spits in Tromsø. Lang geleden dat we met zoveel mensen en drukte over de weg reden. 8 km na Tromsø is er een parkeerplaats bij een skibaan waar we gratis overnachten. Altijd mooie plekken. We staan naast een Frans gezinnetje waar we wat ervaringen mee uitwisselen. De zon schijnt nog flink om 11 uur, toch maar naar bed. Om 4 uur word ik even wakker en als ik even naar buiten ga is de zon gewoon al zo warm aan het schijnen op de camper. Toch nog maar verder proberen te slapen.

28 juni 2023

Het was heerlijk rustig hier bovenaan bij de skibaan. We rijden rond half 11 naar Tromsø, we hebben een fietstochtje uitgestippeld. Maar eerst gas laden dat kan hier in de stad. En dat gaat een stuk soepeler dan de vorige keer in Zweden. Als we de weg zien waar we straks zullen fietsen hebben we allebei geen zin meer in de fietstocht. Langs een drukke weg en het industriële stuk van de stad. Nadat we boodschappen hebben gedaan bij de Kiwi, een soort Lidl van Noorwegen zoeken we een parkeerplaats in het centrum. Het is op zich wel aardig, beetje chaotisch maar leuke winkeltjes en een gezellig koffietentje waar we lekker even zitten. Om 14 uur vertrekken we naar Sommeroy, een schiereilandje vlakbij Tromsø. Vanuit daar hopen we binnenkort de ferry te nemen naar Senja. We rijden eerst een route door het fjord heen naar Sommeroy. Er is maar 1 weg en halverwege zien we zowaar een file staan en een auto met caravan die keert. Dat is hier niet super praktisch gezien de breedte van de weg. Het blijkt dat de weg dicht is en dat het om 17 uur tijdelijk opengaat om de auto's/campers door te laten rijden. Dat is nog 2 uurtjes wachten. Ach, het is vakantie, we hebben koffie en wc aan boord, mooi uitzicht en het is gezellig in de file. We komen weer oude bekenden tegen van vorige overnachtingsplekken dus aanspraak genoeg. Wordt vervolgd.

1. Peter:
    29 juni 2023
    Bedankt voor de update, leuk om een beetje mee te reizen Mooi daar zeg. Prachtige natuur. Wat zijn dazen ? Nooit van gehoord. 😘
  2. Robbert:
    30 juni 2023
    Wat een prachtige omgeving! Leuk om de update weer te mogen lezen.

@peter: er zijn blijkbaar nogal wat namen voor een Daas. De daas wordt ook wel brems, bremster, daps, paardenvlieg, blinde daas, blinde mug, blinde vlieg, dazerik, bouw, dazendimmer of dwazelaar genoemd. Je krijgt altijd van die enorme bulten als ze je gebeten hebben.