Zonnige midzomerdagen

25 juni 2023 - Skjervøy, Noorwegen

22 juni 2023

Onze spieren voelen wel dat we gister een zware tocht hebben gelopen. Dus het gaat lekker traag vanmorgen. Het is de helft rustiger dan vannacht op deze magische plek. En de stroom met toeristen blijft ook wel gewoon doorgaan. Het is al bijna middag als we dan toch echt deze plek verlaten. Het is een warme zonovergoten dag. We rijden naar Skarvag, 15 km onder de Noordkaap. Dit dorp is het noordelijkst gelegen dorp in Europa. Een pittoresk haventje, prachtige bergen en gekleurde Noorse huisjes. We parkeren in het haventje en slenteren er wat doorheen. Het cafeetje ernaast is ook een souvenirshop en een vvv kantoor. Terwijl ze staan te praten en te kijken horen we achter ons: jullie zijn vast Nederlands. We draaien ons om en worden hartelijk welkom geheten in dit noordelijkste dorp. Het blijkt de moeder te zijn van de eigenaresse van dit cafe. Wat een gezelligheid op deze inmiddels middag. We drinken een kopje koffie mee met een lekker wafel. In dit vissersdorp wordt de beroemde kingscrab gevangen en geserveerd. In de tuin staat een enorm bad, waarvan ik dacht dat het de jacuzzi was. Blijkt dat daar de enorme krabben in zwemmen. Wat een enorme gevaartes zijn dit. We rijden een half uur verder naar Gjesvaer. Hier schijnen allerlei eilandjes voor de kust te liggen waar birdsafari's heengaan. Het is een weg van 20 km in een verlaten desolaat landschap. Rendieren overal en dan een uitzicht in een baai met prachtige eilandjes. Als we naar de toeristinfo lopen botsen we bijna tegen de Nederlanders van gisteravond. Zij komen met terug van een vogelssafari en zijn erg enthousiast. Binnen blijkt dat het 200 euro kost voor 2 personen, anderhalf uur. Dat hebben we er niet voor over. We drinken koffie en eten wat. Het is mooi weer en we hebben zin in relaxen. We rijden terug naar Skarsvag, parkeren de bus aan de haven en zitten lekker buiten voor de camper. Leuk bootjes kijken en nog even wat door het haventje te slenteren. We gaan eten bij het cafe, rendiervlees en kingscrab. Borden vol eten. Rendiervlees smaakt tussen servelaatworst en salami in. Peter kraakt en knipt de krab om hem te verorberen. Het smaakt goed! De zon is al vroeg achter de berg dus dat slaapt wel weer fijn voor vannacht.

23 juni 2023

Vandaag gaan we het Noordkaapeiland dan toch echt verlaten. We genieten nog volop van de prachtige natuur om ons heen. Voordat we de tunnel onder de zee weer ingaan rijden we het plaatsje Honningsväg in voor boodschappen en diesel. Er is een cruiseschip zojuist aangemeerd, wat een drukte en wat een enorm gevaarte. Er lopen een hoop culturen door dit stadje heen.

Noorwegen heeft diverse toeristische routes uitgezet, de NT. Zo kun je van het noorden naar het zuiden de mooiste stukken Noorwegen rijden. De NT Havoysund wordt door veel mensen overgeslagen omdat het een doodlopende weg is van 60 km en je dezelfde route weer terug moet. Het schijnt een prachtige route te zijn. We hebben geen haast dus op naar Havøjsund. Het is werkelijk schitterend langs fjorden, besneeuwde bergen, rendieren. Er zouden orka's te spotten zijn. We hebben zere ogen van het turen, geen orka te zien. Wel genoeg mooie plekken om te overnachten langs deze route. Aan het eind komen we dus bij het dorp en daar kunnen water vullen en het afvalwater lozen. Het is geen aansprekend dorp om te zijn. We picknicken er wel nog en rijden dan naar een plek die we onderweg tegenkwamen. We zagen een grote brandstapel klaarstaan voor een vreugdevuur. Het is de vrijdag na midzomernacht dus er zou hier wel eens wat kunnen gebeuren. Het is een picknickplek aan een strandje, rendieren grazen langs de camper en er is zelfs een toilet. Er is nog geen reuring te bekennen op 1 gezinnetje na. Peter vraagt eens na waar het hout voor is en wat blijkt: vanavond om 6 uur gaat het vreugdevuur aan en komt het dorp hierheen voor bbq en feest te vieren. Zitten wij even eersterangs. Het is prachtig weer en we wachten rustig af. Tegen zessen staat de parkeerplaats dubbel geparkeerd met auto's, gezinnen met opa's en oma's en tassen vol eten, stoeltjes, tafels, spelende kinderen. Het is er allemaal. We halen onze eigen bbq tevoorschijn, de worstjes die we toevallig vanmorgen gekocht hebben komen nu goed uit. We gaan tussen de menigte zitten en om 6 uur steekt de voorzitter van de Oranjevereniging (zoals wij hem maar voor het gemak noemen) na een toespraakje met flink wat terpentine de vuurstapel aan. Wow, de fik erin! Oudejaarsavond bij daglicht. De goede man deelt gedroogde vis uit, een soort delicatesse. En ook wij mogen proeven. Na een uur is de brandstapel al flink geslonken. De mensen pakken hun boeltjes bij elkaar en zijn om half 8 weer verdwenen. Alsof er geen feestje is geweest op het smeulende vuur na.  Superleuk om mee te maken. Nu iedereen weg is gebruiken we zelf de vuurplaats die er ook is. Er ligt nog een pallet en een hoop resthout waar we nog een flink vuur mee kunnen stoken. Een heerlijke plek om te zijn. Om een uur of 10 komen er vaders/opa's met (klein)zonen op zalm vissen. Dit jaar is er veel Pacific zalm vanuit Rusland wat hier eigenlijk niet hoort. De vissers klinken opgetogen en maken gebaren over grote vissen. De rendieren lopen ook weer gezellig rond. Wat een mooie avond op een prachtige.plek in Noorwegen.

24 juni 2023

Het was erg stil vannacht, de vissers hebben we niet eens terug horen komen. Buiten is het is erg mooi met wat laaghangende wolken boven het water. We rijden de route weer terug en ineens zegt Peter: het lijkt wel of ik 2 vinnen zie! Ja echt, zien we dolfijnen zwemmen!  - By the way: een dag later googlen we nog eens op dolfijnen en orka's waarna we denken dat dit toch orka's waren. - Hoe dan ook, wat een mooi gezicht. Opgetogen rijden we verder langs de kust richting Alta. Om een uur of 13 zijn we daar en we vinden een plek aan de haven waar we uit ons hemd waaien. Halverwege de middag stappen we op de fiets. Er zijn hier zelfs heuse fietspaden waar we dankbaar gebruik van maken. Er zijn veel fietsers op weg naar de Noordkaap. Wat hebben we er veel zien ploeteren of juist van de berg af zien suizen en ingehaald op de snelwegen. In Scandinavië halen de auto's met een ruime bocht de fietsers in en bij het oversteken stoppen de auto's allemaal voor de fietsers. Goed geregeld hier. We fietsen 22 km door het achterland van de stad waar het lekker rustig is en de wind niet zo hard waait. Vanavond duiken we vroeg ons bed in.

25 juni 2023

De eerste dag in 4 weken dat er geen zonnestralen op de camper schijnen. We slapen daarom zowaar eens uit. Het is bewolkt met af en toe een spatje regen en dus prima reisweer. De weg gaat prachtig om de baai van Alta heen. Noorwegen, wat ben je mooi.

Øksfjordjøkelen heet de gletsjer waar we vandaag heen rijden. Gelegen in de Jøkelfjord. Als we vlakbij de parkeerplaats komen ontmoeten we de Nederlanders die we al eerder tegenkwamen. Grappig om elkaar langs de route steeds weer tegen te komen. We trekken onze regenjas aan en lopen een hobbelig en glibberig rotspad op weg naar zicht op de gletsjer. Er is nog een langere weg maar die is erg lang en de route is met name bij regenachtig weer lastig begaanbaar. We nemen dit keer de shortcut. Het is leuk lopen met links het fjord en rechts de berghelling. Op een gegeven moment hoor ik een soort suizend geluid. Ik kijk naar links en zie dolfijnen zwemmen. Supergaaf! Zo sierlijk door de golven heen. Dit zijn echt dolfijnen en nog erg dichtbij de kust en best diep in het fjord. Wauw, zomaar 2 dagen achter elkaar dolfijnen spotten!

We zijn er zo opgetogen van dat we de blauwe markering nergens meer kunnen vinden na 10 minuten lopen. Het pad wordt wel erg hobbelig dus dan maar terug. En weer hoor ik het geluid en zien we de dolfijnen nog dichterbij zwemmen.

Terug bij de parkeerplaats maken we een praatje met andere Nederlanders die we ook op de Noordkaap hebben gezien. Leuk om ervaringen en reistips te delen. Een Duitse mevrouw raakt ook niet uitgepraat, wat een gezelligheid hier in de middle of nowhere.

We rijden een uurtje en zoeken een parkeerplaats op om te avondeten. Daarna nog een klein uurtje en dan zijn we voor mijn gevoel nog meer in de middle of nowhere. Vlakbij het eiland Skjervøy. Prachtig gelegen met uitzicht op het water en de schitterende bergen die als eilanden in de zee lijken gevallen. Wel met bereik gelukkig. Het was een gezellige dag met leuke ontmoetingen.

1. Peter:
    26 juni 2023
    Gaaf verhaal weer. Wat zien jullie veel zeg. Dolfijnen, orcas, gletchers. Heerlijk. Klink allemaal super relaxed en mooi. 😘👍
  2. Esther:
    27 juni 2023
    Je verhalen maken het heel visueel 😃..ik zie het voor me! Fantastische reis maken en beleven jullie!