Midzomernacht

22 juni 2023 - Nordkapp, Noorwegen

21 juni 2023

Voordat we vertrekken lopen we nog een keer naar de beroemde globe op de Noordkaap, het is mooi weer en blijft leuk om er rond te lopen en de hoeveelheid mensen te bekijken. Bussen vol toeristen rijden af en aan. Vandaag gaan we de Knivskjelodden trail lopen. Een route van 9 km naar de echte Noordkaap. Dit punt ligt 1380 meter verder naar het Noorden dan de toeristische Noordkaap. Het is een punt waar je alleen wandelend heen kunt en in totaal dus 18 km is. Een flinke afstand, er wordt gewaarschuwd dat het een zware tocht is, met name de terugweg omdat je dan de hele route weer omhoog moet lopen. De weersomstandigheden kunnen snel veranderen kortom: genoeg eten, drinken en kleding mee. Het is maar 6 km rijden naar het startpunt. Het ziet er veelbelovend uit, de eerste kilometer. Dan begint het te regenen en trekken we toch maar gelijk de regenjassen aan. En ik kan niet anders zeggen dat het een schitterende wandeling is in een overweldigend landschap. Woest, rotsig, meertjes, watervalletjes, totdat we na 2 uur lopen weer de Noordelijke IJszee zien en de kliffen dan de Noordkaap waar we vannacht waren. Het gaat steil naar beneden waarvan je dan weer: what goes down, must go up. Maar dat is voor de terugweg. Inmiddels is het alweer droog en bijna zonnig. Als we bij de zee komen moeten we nog een kilometer over de helling lopen over grote gladde rotsplaten waarbij ik uitglij over een glad stuk en lig plat op mijn zijkant. Dat worden blauwe plekken. Maar dan, als we de berghoek omkomen: yes, we made it! Wat een super overwinningsgevoel door het paaltje te zien met de Noordkaap tekst. Er is ook een kastje met een notitie boek en pen waar iedereen zijn naam inschrijft die hier geweest is. Dus ook Peli uit Nederland is hier geweest. We hebben er in totaal bijna 3 uur over gedaan en het is onderhand tijd voor een stevige lunch.Dan maken we ons klaar voor de terugtocht. En daar kan ik kort over zijn: intens en zwaar! De hele route gaat over hobbelige keien, dus de voetjes zijn goed gemasseerd vandaag. Onze benen deden het gewoon bijna niet meer. We werden er melig van. Onderweg haalden we mensen in met 2 poedels waarvan die arme beesten nog langzamer liepen dan die mensen. Die hebben er echt uren over gedaan. Als je dan na 18 km onze zwarte bus ziet staan is een oprecht glorieus moment. Met dat we de camper instappen komt er een flinke regenbui. Wat een timing. We rusten lekker uit, het is inmiddels 6 uur geweest en we frissen ons lekker op. Na de regenbui gaat de zon weer schijnen. We zijn van plan hier te blijven voor vannacht maar we weten ook dat het 21 juni, midzomernacht én de zon schijnt. Tja, nu we er toch zijn... Met gierende banden 6 km terug naar de Noordkaap om de zon niet onder te zien gaan.

Het is een gekkenhuis qua campers dus we stellen ons in op ergens tussen te staan. Terwijl we aan komen rijden rijdt er net een camper weg van de rand en wij kunnen onze bus er zo indraaien. Wauw, dit is echt vet. Vooraan, stoeltjes in de zon en avondje midzomer meemaken.

Nog meer bussen droppen toeristen van de cruiseschepen hierboven met kratten vol champagne. Het lijkt wel oudejaarsavond in daglicht. Over lichtjes gesproken: de gezellige kaarsjes en lampjes voor aan de luifel hadden wel thuis kunnen blijven. De solarlampjes gaan niet eens aan hier haha.

Met onze Nederlandse buurcamper zitten we gezellig buiten tot een uur of 12. Bij de globebol ziet het zwart van de mensen. Dan lopen we naar het hek bij de klif, wat een prachtig gezicht de zon zo recht op het noorden, lange schaduwen en een mooie blauwe lucht. Wat een voorrecht om dit mee te mogen maken. Bij het hek zit nog een Nederlands stel waar we gezellig mee kletsen. Het is het onderwerp van gesprek, hoe bijzonder het is dat het hier op dit moment zo mooi en helder weer is. Geen wanten, muta en dikke jassen aan. De webcam can de Noordkaap hebben we ontdekt dankzij onze buurman en zo kunnen we zwaaien naar de kinderen. Wat een techniek. Het is warm als we gaan slapen om 1 uur, de zon schijnt door de kieren van de ramen. Het kan ons niks schelen, het was een speciale 21 juni 2023. Blessed!

1. Peter:
    23 juni 2023
    Wat een hoogtepunt zeg. Het echte uiterste noorden bij knivsjelodden ! Gefeliciteerd ! En de langste dag juist daar ! Dit vergeet je niet snel lijkt me 😘😘