Nordkapp

21 juni 2023 - Nordkapp, Noorwegen

19 juni 2023

We zwaaien onze Groningse buren gedag en rijden het laatste uurtje Finland voordat we Noorwegen binnenrijden. Aan het eind van deze dag willen we weer een goede wifi plek hebben omdat ik dinsdag gesprekken voor mijn werk moet voeren. Nu hebben we op de camperapps al gezien dat het niet wemelt van de campings langs de laatste etappe van de route voor de Noordkaap. We hebben een paar opties op het oog. Als we Noorwegen binnenrijden zien we gelijk een ander landschap.. Besneeuwde bergtoppen en deze route lijkt meer wildernis als in Zweden. We stoppen bij Karasjok, waar het Sami parlement zetelt. Het is super warm en de muggen zoemen om ons hoofd als we uitstappen bij een camping. Het ziet er op zich prima uit, maar er is in de omgeving niet veel te doen behalve Sami musea bezoeken. Dat hebben we inmiddels aardig in beeld en de camping blijkt 40 euro per nacht. Dat gaat wel wat over de top. Het is nog maar kwart over 11, want we zijn weer terug op normale tijden na Finland. We drinken eerst maar eens koffie en rijden daarna lekker door.  De eerste fjorden komen in beeld. Erg mooi. In Lakselv rijden we naar een camping en we worden daar gelijk welkom geheten door de eigenaar, tenminste dat denken we. Het is een bijzondere man, ik kan zijn ogen niet goed zien en hij praat half Engels binnensmonds met een sigaret tussen zijn lippen. Wifi, maybe it works may be not. You have internet yourself? Oh, you stay 2 nights i can get you a good price en ondertussen knipoogt hij saamhorig naar me. Ik probeer de wifi maar die is minimaal. We mogen naast de put voor chemisch toilet staan en ook het grijze water kan daar geloosd worden. In Norway we recycle zegt de goede man en hij moet er zelf hartelijk om lachen.

We rijden de plek op alleen ik heb er niet zo'n relaxed gevoel bij dat het werken morgen op deze manier goed kan gaan. De man loopt even weg naar binnen en ik sis tegen Peter: laten we hier weggaan, ik hoef geen good price en dit gaat niet werken. We stappen in, en draaien de camper weer het terrein af nagestaard door Nederlanders die ons gedrag vast niet begrijpen. Eerst maar tanken en boodschappen doen voor de komende dagen want dat wordt minder mogelijk de komende 185 kilometer. We hebben nog 1 optie en die is 15 km verderop. Een uitgestorven bende met een mooie plek aan de rivier. Vanaf 4 uur is er pas iemand van de receptie. We parkeren de bus en vragen aan vriendelijke Zwitserse mensen of ze de wifi code hebben. We proberen het uit en het werkt maar matig. Als we eind van de middag de beheerder spreken vertel ik over mijn werk en that i need good wifi. Waar moeten we dan staan. Hij kijkt bedenkelijk en zegt zachtjes: aan niemand vertellen, maar ik zal de achterdeur open laten dan kun je naast de receptie zitten. Dat is echt superaardig.

We lopen een prachtige route langs de kust en mijn vogelliefhebbers spot zelfs een zee-arend. 's Nachts gaat het wat waaien en wil Peter de luifel toch maar even indraaien. Als hij de camper deur open doet schijnt de zon fel naar binnen om half 3 's nachts. De was is er droog van geworden.

20 juni 2023

De ochtend werk ik lekker rustig in de kantine naast de receptie en maakt Peter een wandeling over een wiebelige hangbrug. Om half 1 vertrekken we van de camping en wordt het vandaag de dag van de Noordkaap. Wat een prachtige rit is dit. Watervallen uit de bergen, prachtige fjorden, vissersdorpjes aan het water. We komen ogen tekort. We rijden nog wat tunnels door want de Noordkaap ligt op een eiland wat met een 7 km lange tunnel verbonden is aan het vasteland. Er fietsen aardig wat mensen doorheen, respect. In de bus vind ik het al best heftig zo diep onder water. De laatste 5 km is zo ontzettend mooi en de weg gaat 10% omhoog. Alsof we zo de wereldbol afrijden. Het is net alsof we het opwekking terrein oprijden, er staan wel 100 campers. We vinden een plekje aan de rand naast een gezellig Hollands gezinnetje die 6 maanden op sabbatical zijn. We lopen rond over dit grote terrein en verwonderen ons over de grootsheid. Wat een natuur! En wat een warm weer! Ik had mijn muts en handschoenen mee voor deze plek, vorige week was het hier nog 4 graden en windkracht 8. Het is volop genieten en zo speciaal om hier te lopen. Na het eten lopen we nog een stuk de berg op naar de overkant en lopen er zelfs rendieren om ons heen. We zouden bijna vergeten om naar bed te gaan zo licht is het en je zou hier bijna fomo ontwikkelen. Stel je voor dat we iets missen....