Rust en ruimte

4 juni 2023 - Tiveden, Zweden

3 juni 2023

Het is te merken dat we noordelijker zijn qua midzomernachten. Om half 11 is het nog steeds niet schemerig en het is alweer vroeg licht. We hebben het idee dat we met de kippen op stok gaan terwijl het dan vaak al half 11 is. Peter gaat vanmorgen eerst Forsvik Bruk bekijken, het museum waar we in de achtertuin staan. We staan op een lekker rustig plekje aan het water en in een kneuterig toeristen dorpje waar iedereen blijft kijken bij de sluizen 500 meter verderop. Er is 1 koffietentje waar we lekker koffie drinken en een taartje eten. Ik heb wel zin in een middagje lezen en relaxen, terwijl Peter een fietstochtje maakt. Op mijn gemak slenter ik als hij weg is terug naar de sluis met mijn boek in mijn rugtas. Ik installeer me eersterangs aan het water. Een mooie timing want er komen 4 zeiljachten aan die door de sluis moeten. Het is de sluis met het grootste hoogte verschil van Zweden. De zeiljachten passen precies met 4 in de sluis en verdwijnen heel wat meters naar beneden voordat ze er door kunnen. Het blijft een leuk gezicht. Ik geniet van een Zweeds ijsje (Zweden zijn echte ijs-eters lees ik in de boekjes) en loop tegen half 4 weer terug naar de camper. Tegen 5 uur is Peter weer terug van een 60 km fietstocht, respect! Bij gebrek aan douche wil hij het zweet van zich afspoelen in het meer. Het wordt een echte iceman actie. Brrrr, wat is dat water koud. Ik moedig hem aan en maak wel een foto. We gaan vanavond eten bij het koffietentje wat tot 9 uur open is, je kan daar zo heerlijk zitten aan het water en uit de wind in de zon. Morgen trekken we weer verder, naar Tiveden nationaal park. Daar kun je prachtig wandelen. Zin in!

4 juni 2023

Voor ons doen zijn we al vroeg op pad, om 10 uur staan we al op de parkeerplaats van het park. Er zijn diverse routes te lopen hier. Vanuit de ijstijd liggen hier gigarotsblokken en is het een van de meest ongerepte bosgebieden van Zweden. We lopen dwars door de prachtige natuur. Het is klimmen en klauteren over al die rotsblokken en flinke boomwortels. Ik hou er van. Halverwege komen we bij Vittsand een zandstrand aan het meer midden in het park. Het is een groot meer en het is zo leuk hier in Zweden, overal picknick plekken, wc's en vuurplaatsen. Iedereen is erg vriendelijk, begroeting is hier: hejhej. Dus wij doen vrolijk mee daaraan. Honden zijn er tot nu toe vrijwel niet of aan de lijn. Superfijn. Terwijl ik op een rotsblok klauter komt er net een vrouw vanaf met een zwart beest aan de lijn. Is het een kat! Ik kijk nog eens goed of ik me niet vergis want het is best een groot zwart beest. Maar het roept toch echt "miauw" naar zijn baasje. We hebben een wandeling van bijna 8 km gemaakt. Laatste stuk was ook schitterend langs het meer. Terug bij de bus is het nog maar half 2. Eerst koffie natuurlijk:).

We rijden naar Tivedstorp, een 17e eeuwse kolonie wat nu een soort vakantiedorp is. Enorm uitgestrekt met kleine hutjes, huisjes, hostel en een camperplaats. Met daarbij heel veel ruimte om te wandelen, te spelen en niet onbelangrijk: heerlijk warme douches. Zodra we hier lopen zijn we helemaal zen. Wat een rust en stilte heerst hier. Een gezamenlijke keuken waar mijn prive kok van geniet. Overal zijn zitjes voor vrij gebruik en daar zit ik heerlijk dit verslag te schrijven.

1. Peter:
    6 juni 2023
    Leuk, die belevenissen Lies, lekker relaxed. Nooit gedacht dat zweden zo'n lekker vakantie land was. Goede reis 👍😘