Water, water en nog eens water

6 juni 2023 - Rättvik, Zweden

5 juni 2023

Het was een erg stille en lichte nacht. Niet donker geweest. Dat is nog steeds beetje vreemd. Om een uur of 11 vertrekken we uit dit mooie Nationale Park. Een half uurtje verder ligt Askersund, natuurlijk aan een meer. We doen er boodschappen en lunchen op een mooi plekje aan het meer. Nadat we nog even de benen gestrekt hebben maken we weer wat meer kilometers dan de afgelopen dagen. We stoppen bij Falun, een kopermijn stadje. Hier wordt de rode verf voor de Zweedse huisjes gefabriceerd. Het is een dorp op zich, de hele mijn. Als we er aankomen is het half 5 en alle winkeltjes en het bezoekerscentrum gaat net sluiten. We dwalen een half uur over het terrein en staan versteld van de immensheid van deze plek. Je kunt hier overnachten op het terrein met je camper alleen is het flinke bak grind aan de doorgaande weg. We zoeken een ander plekje. Dat is hier niet zo ontzettend moeilijk. Zoek een meertje, vind de daarbij horende picknickplek en voila, de overnachting is geregeld.

We zitten lekker in de zon aan het meer en maken een leuk praatje met een Zweed die met zijn vrouw ook hier geparkeerd staat.

Rond een uur of 8 steekt ineens de wind op en eten we toch maar lekker binnen.

6 juni 2023

Jaja, een echte sportieve start van de dag. Om 8 uur nemen we een ijsbad in het meer. Alle mensen, wat was dat koud water. Ook echt wel lekker als je je bloed weer zo voelt stromen. Na 5x onderdompelen voel ik mijn benen niet meer dus hup, lekker warm in de zon koffie drinken. Om 11 uur verlaten we deze mooie plek en rijden we naar Tällberg. Een plaatsje aan het Siljanmeer. Ook dit lijkt weer een openluchtmuseum. Het is vandaag nationale feestdag, Zweden bestaat 500 jaar, maar gezien de rust in dit dorp is hier weinig van te merken. We maken een leuke wandeling van 2 km en rijden daarna een kwartiertje door naar Rättvik. Een prachtig stadje aan het meer. Er ligt een steiger van ruim 600 meter in het water. Omdat het lang ondiep blijft kan de rondvaartboot niet zover naar de kant. Vandaar de lengte van deze steiger. Het is prachtig om overheen te lopen. Bij het stadhuis zijn hier wel wat festiviteiten, een plaatselijk orkestje speelt Michael Jackson nummers en het nationale volkslied terwijl de allerlei vlaggendragers aan de kant staan. Het ouderenhuis van Rättvik is compleet vertegenwoordigd, het merendeel van de mensen zit op rollators of in scootmobiel haha. Ondertussen doet de rest van de menigte zich tegoed aan Glass, de Zweedse ijsjes. We lopen over de camping aan het meer waar Peter 22 jaar geleden stond met zijn gezin. Het ligt mooi en handig dat we gelijk van de toiletten gebruik kunnen maken. We wandelen nog verder naar een prachtige kerk op een heuvel, waar precies een bruidspaar de kerk uitkomt. Leuk om te zien. Er staan allemaal kleine houten mini-huisjes rond de kerk aan het water. Dat schijnen churches stables te zijn..Erg laag, dus of daar ooit een paard in paste.... Maar misschien hebben we de beschrijving niet goed begrepen. We hebben aardig wat kilometers in de benen als we weer bij de camper terug zijn. Inmiddels is het na 4 uur en rijden we naar Nusnäs, het dorp waar de houten Dalarna paardjes worden gemaakt. Die fabriek is dicht, maar wel kunnen we prachtig aan (natuurlijk) het Siljanmeer staan. De zon schijnt, de wind is gaan liggen en aan de overkant doemen de bergen op. Morgen gaan we de paardjes, die met de hand worden beschilderd, bewonderen als het open is.

1. Peter:
    8 juni 2023