A very hot rainy day

12 januari 2023 - Hanmer Springs, Nieuw-Zeeland

11 januari 2023

Gisteravond hebben we bij de camping nog langs de rivier gelopen. Een leuke plek om te zijn, alhoewel de sandflies me hier geen 4 dagen zouden houden. Vanochtend eerst nog even kopje koffie en videobellen met Yasmin nu er goede wifi is. Om 9 uur rijden we weg na getankt te hebben. Al na 20 minuten stoppen we weer voor een "highlight". De Mariua Falls. Een brede waterval, het doet me denken aan de Niagara watervallen alleen dan in het ieniemienie. Het is wel mooi om te zien. Het eindeloze stromen van een waterval intrigeert altijd weer. We rijden verder over de Lewis Pass. Supermooi met prachtige bergen. We willen graag nog een wandeling maken hier. Als we de parkeerplaats oprijden begint het regenen en het is hier 5 graden kouder. Brrrr, wat fris is dat. De bergtoppen verdwijnen achter de wolken. Dan maar koffie zetten, yoghurtje maken en even door de ramen turen. De weersvoorspellingen voor Hamner Springs hadden voor vandaag een zonnetje en 22 graden. Dus vol goede moed vervolgen we de bergrit naar Hanmer. Ik kijk nog eens naar het weerbericht als er bereik is en zie dat het zonnetje niet meer komt vandaag. Wel regendruppels en op zich prima temperatuur. Ach, we zien wel hoe het gaat. Hanmer is een leuk toeristenstadje. Iedereen loopt er rond met natte haren van de hot pools of rijdt rond op een soort riksja fiets waar je met het hele gezin moet trappen. Een waterfiets alleen dan met wielen. Nou heb ik aan waterfietsen echt een hekel, we zien de mensen ploeteren om de berg op te komen met jammerende kinderen. Wij denken: succes! We parkeren de bus op een gratis overnachtingsplek en lopen door het plaatsje. Het heeft een gezellige sportieve sfeer. Op een overdekte picknick bank dubben we wat we zullen doen. In de regen naar de hotpools of niet. We gluren door het hek, en zien een klein beetje bubbelbad met mensen erin, gewoon in de regen. Ok, let's do it. En daar hebben we geen spijt van gekregen. Wat was dat super super leuk en super super ontspannend. Er zijn iets van in de 20 badjes met allerlei verschillende mineralen en temperaturen variërend tussen 36 en 42 graden. Geen wonder dat het ontspannend is, het is zo heet dat je bijna in slaap valt. Het is geen zwemmen maar vooral zitten. In de meeste baden mag je ook niet met je hoofd onder water. Ook zijn er een paar spectaculaire thrill glijbanen. Van eentje zijn we samen afgeweest. Je stapt in een bootje en dondert met vaart naar beneden, een paar bochten en dan een steile val waar je op een soort skischans eerst weer met volle vaart naar boven gaat en dan ronddraaiend naar beneden aan het eind komt. Gloeiende gloeiende, door de grootte van Peter kwamen wij als hoogste op de schans. Wat dus ook met vaart weer naar beneden moet. Ik ben 3 kwartier schor geweest van het gillen. Ook best lekker om zo hard te gillen. Niemand die ons kent en ooit weer tegenkomt. Verder zijn we van badje naar badje gedobberd. Wat een heerlijkheid was dat. Het gespetter van de regen voelden we niet eens. Achteraf waren we zelfs blij dat de zon niet scheen, met 38 graden in het water en dan volle zon op je hoofd lijkt me nogal extreem heet. Op een gegeven moment zaten we in een bubbelbad wat een paintball bad leek - rode plekken op je rug van de kracht van de bubbels - toen het echt even heel hard regende. Dat was echt zo gaaf. Bubbels van boven en van onder :). We hebben wel 5 uur lang van deze hotpools genoten. Toen viel ons velletje er bijna af. Rozig hebben we de zwemspullen in de camper gelegd en zijn we in de Irish Pub gaan zitten voor een pizza, bier en een appelcider. Erg gezellig en een leuke afsluiting voor ons laatste nachtje in de camper.