Waterval in de wildernis.

10 juni 2023 - Stora Blåsjön, Zweden

9 juni 2023

De plek waar we staan ligt mooi aan een meer en kost een paar kronen die je via Swishapp kan betalen. Helaas is dit niet mogelijk voor toeristen. Peter klopt aan bij onze Zweedse buurcamper om te vragen of hij wil betalen via de app en dat wij hem dan weer contante kronen geven. Het is een alleraardigste man uit Noord Zweden, bijna Finland. Hij vertelt dat zij niet van plan zijn te betalen voor deze grindbak zonder enige voorziening. Ok, dat kan ook nog. Mocht er iemand komen dan wil hij dat met liefde voor ons regelen. Maar zolang er niemand om geld komt betaalt hij niets. En wij dus ook niet. Een prima nacht geslapen hier en uiteindelijk dus voor noppes. We gaan richting de wildernis route. Het duurde even voordat we zover in Zweden waren maar het komt nu toch echt in de buurt. Ons ritme is behoorlijk in de war van die nachten die niet donker worden. Heel apart wat dat met je doet. Op een gegeven moment ga je maar naar bed gezien de tijd, maar het blijft licht alsof het 's ochtends 10 uur is. We zijn er een beetje sloom van. Na anderhalf uur rijden vinden we het wel best. Er is een camping langs de weg, blijkt notabene ook nog van Nederlanders te zijn die vorig jaar geëmigreerd zijn hier naar toe. Het is heerlijk zonnig weer, ik zeg: stoeltjes naar buiten en lekker boek lezen. We staan prachtig aan een stromende rivier, rustgevend geluid. Het is nog maar net middag, dus we hebben de tijd. Voordat we de komende dagen de route gaan rijden alles even goed opfrissen. Een was draaien, kaarten schrijven, boek lezen en Peter maakt een fietstocht. Een win-win situatie. Het is een leuke relaxte plek en 's avonds kunnen we ook nog genieten van hun hamburgers met zoete aardappelfriet. We maken een leuk praatje met een jong stel met een baby van 7 maanden. Ze zijn al weer op de terugweg, 2 weken onderweg en ook al bij de Noordkaap geweest! Alle mensen, dat was een speedy reis. Leuk om wat wetenswaardigheden uit te wisselen, alhoewel wij vaker stoppen en meer tussen door doen dan alleen reizen. De douche is koud vanavond, dan morgenochtend maar in alle vroegte. Kunnen we ook op tijd aan de Vittmarkvegen beginnen. Die start hier 30 km verder.

10 juni 2023

De douche is heerlijk warm en fris en fruitig rijden we de camping af. De wildernis route is een prima geasfalteerde weg om te rijden. Niks spannends aan. Veel waarschuwingen in boekjes met zorg voor volle tank, genoeg eten en water. Na anderhalf uur is er alweer een supermarkt en tankstation, een hoop gekmakerij voor niets. We rijden naar de waterval Hällingsåfallet. Het laatste stuk een gravelweg, lekker rammelen dus. En nee joh, zie ik nou echt ons eerste rendier? We stoppen, ik tuur en tuur. Het lijkt wel een opgezet nep beest. Maar dan beweegt ie zijn kop en loopt op een statig drafje weg. Wat gaaf! Best groot ook. De waterval is ook een flinkerd, met een enorm geweld stort het water naar beneden. Een mooie kloof waar de rivier doorheen dendert. En elendenpoep... Dus ze zijn in de buurt.

De zon schijnt over de nevel van de waterval dat er een prachtige 🌈 regenboog verschijnt, en soms zelfs een dubbele. Wauw, zo ontzettend mooi! We drinken er onze koffie en verlaat ontbijt. En dan toch echt weer terug over de lange rammelweg.

We rijden nog een eindje met een prachtig uitzicht op besneeuwde bergen aan grote meren. Als we ergens even pauzeren komt er een wandelaar langs die vraagt of we genoeg mooi weer hebben meegenomen. 2 dagen geleden moesten ze hier de ruiten nog krabben en sneeuwde het nog. Niet te geloven, we zitten in korte broek in de zon. We gaan eind van de middag op een rustgevend plekje staan, aan het Lill-jörn meer wat wel 92 meter diep is. We lezen onze boeken, bekijken de vissersbootjes die het meer opgaan, eten op een picknickbank aan het water in de warme zon. De vissers maken ook al dankbare gebaren voor de warmte en zon. Blij dat we niet veel eerder hier waren. Er zit hier zelfs een gratis sauna bij de douche, maar daar is het nu wel een beetje warm voor.

1. Peter:
    12 juni 2023
    Zo, bijna tegen the noorse grens aan. Jullie maken nogal een trip zeg. En het blijft gewoon 24 uur per dag licht ?