Zweeds Lapland

13 juni 2023 - Vilhelmina V, Zweden

11 juni 2023

We verlaten deze prachtige plek alleen is het nog een gepuzzel hoe we hier moeten betalen want er is nergens een eigenaar te bekennen. We vragen het aan een Zweeds echtpaar en die waren ook al aan het zoeken naar een telefoonnummer van een eigenaar. Uiteindelijk belden die met elkaar en de eigenaar vertelde dat we wat kronen in de brievenbus mogen doen. Als we het bedrag niet hebben mag het afgerond naar beneden worden. Nou, dat gaat relaxed. Dus een lief briefje erbij geschreven en huppekee, ook geregeld. We rijden de wildernis route verder af en komen bij de Koraalgrot. Hier loopt een 4 km lange wandeling naar toe, waarvan ruim 3,5 over 2 smalle vlonderplanken. Route kan niet te missen zijn op deze manier. De sneeuwscooter route staat ook aangegeven alleen is dat nu moeras, dan maar de planken. Het is een mooi verstild stuk natuur langs een woeste rivier. Na 4 km komen we bij de grot aan. Hier mag je alleen in met een gids. Er valt een prachtige waterval in de grot en bovenaan is een trappetje naar een ruststuga. We eten er ons appeltje en Peter struint wat door de struiken op jacht naar een Eland. Terwijl hij dat doet en ik wat om me heen kijk rent er ineens een zwart beest voorbij. Een soort kruising tussen grote kip en kalkoen. Ik roep: Peet, een beest! Maar mijn roep jaagt natuurlijk dat beest gelijk weer weg in de struiken. Terug bij de camper lunchen we en rijden verder. We komen bij het stuk weg wat nog maar een paar dagen open is vanwege de sneeuw en zien we de natuur veranderen in woest, ledig en arctisch. Met gelijk een kudde rendieren naast de weg. Wat een surrealistisch landschap is dit. De sneeuwwallen liggen nog langs de kant van de weg, het ijs ligt nog op de talloze rivieren en meertjes. Het hoogste punt van deze route bereiken we bij Stekenjokk. Een immense parkeerplaats waar je ook mag overnachten. Normaal zijn hier kuddes rendieren te spotten, nu ligt er nog teveel sneeuw. We rijden weer verder en slaan af naar Fatmomakke. Een Sami -dorp aan een uitloper van het dorp. Een soort van camping, prachtig gelegen zonder eigenaar maar waar je een paar kronen in een brievenbus stopt als je weggaat. Vuurplaats bij de plek en een picknickbank. Zo apart, onderweg komen we geen mens tegen en hier staan 5 Nederlandse campers en 2 Duitse. Peter stroopt het bos en komt als een ondeugende jongen met armen vol hout terug. Dat wordt een avondje fikkie stoken.

12 juni 2023

Na de koffie lopen we de brug over naar de nederzetting van de Sami aan de overkant. Wat een bijzondere en mooie plek! We slenteren door de paadjes, bewonderen de houten huisjes, de Sami Kyrka en het museum. Elk jaar rond midzomernacht wordt hier een uitgebreide voorstelling gehouden. We zijn nog net te vroeg. Onder de indruk lopen we terug naar de camper en ontbijten nog wat verlaat. We zoeken een camping met goede wifi want morgen moet ik een dag sollicitatie gesprekken voeren. De eerste camping na 20 minuten rijden we op en we kijken elkaar aan. Wat een naargeestige plek om hier 2 dagen te blijven. Geen denken aan om hier opgesloten te zitten. Een uur verderop ligt nog een camping met goede wifi volgens de recensies. We genieten van de route onderweg. Mooie uitzichten, een fantastische picknick plek. Als er geen werkdag was morgen waren we hier gebleven voor vannacht. Het is weer prachtig weer vandaag. In de zon komen we aan bij de camping die we op het oog hebben. Met dit keer wel een eigenaar. Ik vertel dat we wifi nodig hebben. Ze neemt ons mee naar een supermooie plek aan het meer en vraagt me in te loggen. Is this okay to work? Nou, wat een goede verbinding en wat een werkplek! We zijn blij dat we op tijd hier zijn want om 19.00 uur staat de hele camping vol. Het einde van de wildernis route ook, dus voor veel mensen een stopplek. De douches zijn hier complete badkamers, nog groter dan thuis en superlekker warm. We genieten van de zon, Peter doet nog wat boodschappen op de fiets en we genieten van deze prachtige zomeravond.

13 juni 2023

Vandaag weinig te melden. Peter is op de fiets vertrokken voor een tocht waarbij hij toch echt een Eland spot. Ik ben vandaag aan het werk met een supergoede verbinding. Morgen trekken we weer verder omhoog. Nog  een kleine 1000 km te gaan tot de Noordkaap.

1. Moniette:
    13 juni 2023
    Zo watveen avontuur dit toch, en nog 1000 km verder! Zo heerlijk omnte lezen weer.xx
  2. Anne-claire:
    13 juni 2023
    Zo leuk jullie verhalen!!
  3. Peter:
    15 juni 2023
    Zo gaaf om mee te reizen met jullie. Kijk alweer uit naar het volgende verhaal. 😘